logo-ahan-depo
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ورق‌های آهنی نوین (نسوز، مشبک، سیاه، برشی، گالوانیزه)

انواع ورق آهنی

فهرست مطالب

ثبت سفارش

برای ثبت سفارش فقط کافیه ایمیل خودتون رو برامون درج کنید تا در کوتاه ترین زمان ممکن کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

ورق آهن در واقع به ورقی گفته می‌شود که از آلیاژ آهن به همراه عناصر دیگر ساخته می‌شود. این ورق‌ها که در زبان انگلیسی با نام “Steel Sheet” شناخته شده‌اند در بخش‌های مختلفی کاربرد دارند. انواع مختلفی ورق آهنی وجود دارد که هر کدام از آنها تفاوت‌هایی در روش تولید، کاربرد و… دارند. فرآیند تولید ورق‌های آهنی با نام “نورد” شناخته می‌شود که به دو صورت نورد گرم و نورد سرد انجام می‌شود. این ورق‌ها از طریق کاهش ضخامت شمش اسلب به وجود می‌آیند و دارای سطح صاف و مسطح با ضخامت کم هستند. برای اینکه بیشتر با انواع ورق‌های آهنی، کاربرد و نحوه تولیدشان آشنا شوید در ادامه مقاله به طور کامل پرکاربردترین ورق‌های آهن را بررسی خواهیم کرد.

ورق آهنی نسوز

فلز نسوز اصطلاحی برای توصیف آن دسته از عناصر فلزی است که از نقطه ذوب فوق العاده بالایی برخوردارند و مقاومت بسیار زیادی نیز دارند. علاوه بر نقطه ذوب بالا، فلزات نسوز در برابر سایش، خوردگی و تغییر شکل مقاومت بسیار زیادی دارند که این موضوع این مواد را به گزینه‌های بسیار مؤثر و کاربردی در پروژه‌های مختلف تبدیل کرده است. ورق‌های آهن نسوز، با ویژگی‌ها و کاربردهای متنوع خود، به عنوان مصالح بسیار کاربردی در پروژه‌های گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در ساختار همه خودروها اجزاء زیادی از فلزات نسوز به صورت برش خورده و رنگ شده دیده می‌شود. نقطه ذوب بالای این فلزات و مقاومت آنها در برابر خوردگی و فرسایش، این فلزات را به گزینه‌های عالی برای برش و شکل‌دهی تبدیل کرده است. همچنین، این فلزات در برابر شوک‌های گرمایی بسیار مقاوم بوده و انبساط و ترک‌خوردگی ناشی از گرما و سرمایش مکرر را تا حد زیادی کاهش می‌دهند.

فلزات نسوز با چگالی بالا و هدایت حرارتی مناسب به عنوان موادی کاربردی شناخته می‌شوند. با این حال، هر یک از این فلزات ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند. این فلزات در اشکال و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند و باتوجه به هدف خاص هر پروژه سفارشی سازی خواهند شد. فلزات نسوز در زمینه‌های مختلفی مانند صنعت خودروسازی، تولید لوله‌های اشعه ایکس، سیستم‌های راکتور هسته‌ای، پشتیبانی از چراغ جلو اتومبیل و… کاربرد دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نحوه تولید به صفحه ورق گالوانیزه چگونه ساخته می‌شود؟ مراجعه نمایید.

ورق آهنی مشبک

ورق مشبک یا پانچ شده به ورق‌هایی گفته می‌شود که بر روی سطح آنها حفره‌های مختلفی پانچ شده‌اند و این حفره‌ها اغلب به شکل‌های متنوعی مانند مربع، دایره، لوزی، بیضی و دیگر اشکال هندسی طراحی می‌شوند. ورق پانچ شده به دلیل خصوصیات منحصر به فرد خود در برخی از کاربردهای اساسی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم.

ساخت سقف کاذب:

   استفاده از ورق مشبک در ساختار سقف‌های کاذب، امکان بهره‌گیری از طراحی‌های جذاب و همچنین تهویه‌ی بهتر فضا را فراهم می‌کند.

پارتیشن بندی فضا:

   این ورق‌ها در پارتیشن‌ها به عنوان جداکننده‌های موثر مخصوصا در فضاهای کوچک استفاده می‌شوند و امکان ایجاد تفکیک و مرزگذاری به شیوه‌های متنوع را فراهم می‌سازند.

ساخت قطعات اتومبیل:

   ورق پانچ شده در صنعت اتومبیل‌سازی به عنوان یک جزء مهم جهت ساخت قطعات مختلف از جمله کارآمدترین گزینه‌ها محسوب می‌شود.

نیمکت فضاهای عمومی و پارک:

   در ایجاد نیمکت‌ها برای فضاهای عمومی و پارک‌ها، ورق مشبک به عنوان یک ماده سازگار با محیط زیست و با قابلیت تهویه مناسب، جایگاه خود را دارد.

ورق سیاه

رول ورق گالوانیزه

ورق سیاه یکی از ورق‌های آهنی معروف با قابلیت استفاده گسترده در صنعت است که برخلاف نامش سیاه رنگ نیست و صرفاً به دلیل عدم صیقلی بودن به این نام شناخته می‌شود. این ورق‌ها به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود در کاربردهای زیر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

1. ساخت بدنه و کف خودرو:

   در صنعت خودروسازی، ورق سیاه به عنوان یک جزء اساسی برای ساخت بدنه و کف خودروها به کار می‌رود. ویژگی‌های مقاومت و استحکام این ورق‌ها، آن‌ها را برای مصارف خودروسازی بسیار مناسب می‌سازد.

2. تانکر سازی:

   در ساخت تانکرها و مخازن مختلف، ورق سیاه به عنوان یک جزء با مقاومت و پایداری بالا استفاده می‌شود.

3. کشتی‌سازی:

   در صنعت کشتی‌سازی، این ورق‌ها به دلیل مقاومت  بالا در برابر شرایط محیطی سخت و ضرورت استحکام بالا، جایگاه ویژه‌ای دارند.

4. ساخت لوله‌های درزدار:

   ورق سیاه در تولید لوله‌هایی با درزهای مختلف استفاده می‌شود. ویژگی‌های ضدخوردگی و مقاومت در برابر فشار این ورق‌ها، آن‌ها را به گزینه ایده‌آلی در این زمینه تبدیل کرده است.

توانمندی‌های ورق سیاه در موارد مختلف از جمله ساخت و ساز، حمل و نقل، و صنایع ساختمانی نقش بسیار موثری دارند و به دلیل مزایای خود جایگاه خاصی در صنایع مختلف دارند.

ورق برشی

ورق برشی یکی از رایج‌ترین نوع ورق‌های فولادی است که از طریق فرآیند نورد گرم با حرارت بالا تولید می‌شود. این ورق‌ها در اندازه‌ها و ابعاد مختلف برش داده می‌شوند و به همین دلیل به اسم ورق برشی معروف است. هرکدام از ورق‌های برشی اسم‌های مخصوص به خود را دارند و پس از انتخاب نوع کاربردی آنها برای هدف مدنظر در اندازه‌ها و ابعاد دلخواه برش داده می‌شوند. قیمت ورق آهن برش خورده به قیمت ورق پایه و هزینه برشکاری وابسته است. ورق‌های برشی به صورت کلی در صنایع مختلفی کاربرد دارند و در وسایل آهنی مختلف می‌توانید ردپایی از وجود آنها را مشاهده کنید. برای مقایسه قیمت ورق برشی کلیک نمایید.

ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه به ورق آهنی یا فولادی گفته می‌شود که سطح آن با فلز روی پوشانده شده است. پوشاندن سطح فلز با روی و مواد دیگر به اندود کردن یا گالوانیزه کردن ورق معروف است و ورق حاصل از این فرآیند به نام ورق گالوانیزه شناخته می‌شود. این ورق‌ها در صنایع مختلف، از جمله صنعت ساخت و ساز و ساختمان، کاربردهای بسیاری دارند. بهترین قیمت ورق گالوانیزه را در آهن دپو جستجو نمایید.

ویژگی برجسته ورق گالوانیزه، مقاومت بالای آن در برابر زنگ زدگی است. این مقاومت به ویژه در سازه‌های فولادی اهمیت بسیاری دارد. اگر سازه‌های فولادی پوشش خوبی نداشته باشند، در طولانی مدت دچار زنگ‌زدگی خواهند شد. به همین دلیل، ورق گالوانیزه به عنوان یک انتخاب برجسته برای حفاظت از سازه‌ها در برابر عوامل زیست محیطی شناخته می‌شود.

ورق گالوانیزه به دو صورت کلاف (رول) یا شیت (برش خورده) تولید می‌شود. این ورق‌ها دارای سطحی براق و صیقلی هستند این سطح براق باعث شده تا از لحاظ زیبایی نیز جزو ورق‌های آهنی پرطرفدار باشند. برخی از ورق‌های گالوانیزه با افزودن عنصر‌هایی نظیر نیکل و آلومینیوم خواص بیشتری پیدا می‌‎کنند و کاربردهای متنوع‌‎تری دارند.

از ورق‌های گالوانیزه در پروفیل‌های آبرو برای جریان آب و فاضلاب، خودروسازی، حمل و نقل، کشاورزی، دکوراسیون داخلی (مثل کابینت و قفسه‌آشپزخانه)، تولید مخازن برای ذخیره‌سازی، تابلوها و بیلبوردهای تبلیغاتی، لوله‌های فولادی، سیستم‌های تصفیه هوا و خنک کننده (کانال‌های کولر)، پانل‌های ساندویچی و … استفاده می‌شود.

ورق‌های آهن کاربردی و پرطرفدار

تنوع بسیار زیاد ورق‌های آهنی باعث شده است که در صنایع مختلف کاربردهای متفاوتی داشته باشند. استفاده از این روق‌ها انقدر طرفدار دارند که شما هر روز در محل زندگی خود و در وسایل مختلفی آنها را مشاهده خواهید کرد. در این متن سعی کردیم بیشتر با مدل‌های پرطرفدار ورق‌های آهنی آشنا شویم. اگر هنوز مطلبی هست که در آن مسلط نشده اید می توانید به مقاله انواع ورق فولادی کدامند و چه کاربردی دارند؟ مراجعه نمایید تا اطلاعات کامل تری به دست آورید.

اشتراک گذاری محتوا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *