logo-ahan-depo
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پله داربستی چیست و انواع آن کدامند؟

پله داربستی

فهرست مطالب

ثبت سفارش

برای ثبت سفارش فقط کافیه ایمیل خودتون رو برامون درج کنید تا در کوتاه ترین زمان ممکن کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

احتمالا شما هم بارها و بارها هنگامی که از کنار یک ساختمان نیمه کاره یا در حال ساخت رد شدید داربست و پله‌های داربستی را مشاهده کردید. داربست‌ها نقش بسیار مهمی در روند پیش رفت ساختمان دارند و در واقع با وجود پله داربستی = امکان رفتن به ارتفاعات در حین ساخت و ساز به راحتی فراهم خواهد شد. در بین داربست‌های مختلف، پله داربستی یکی از امن‌ترین گزینه‌ها محسوب می‌شود. در این مقاله قصد داریم بیشتر با این محصول آشنا شویم و انواع پله داربستی را بررسی کنیم.

پله داربستی چیست؟

پله داربستی

پله داربست یا پله کارگاهی نمونه‌ای جدید از داربست‌ها است که به شکل یک راه‌پله طراحی شده تا هنگامی که ساختمان هنوز کامل نیست کارگران، مهندس ناظر، معمار، مالک و… به راحتی بتوانند بین طبقات و ارتفاع در امن‌ترین حالت ممکن جا به جا شوند.

پله داربستی معمولاً از مواد فلزی مقاوم تهیه شده و دارای دوام بسیار زیاد منطبق با استانداردهای ایمنی دقیق است. توجه مناسب به انتخاب مواد و طراحی، باعث خواهد شد که داربست پله‌ای به عنوان یک انتخاب برتر در روش‌های ساخت و ساز مدرن محسوب شود به طوریکه در واقع وجود داربست یکی از اصلی‌ترین نیازهای هر پروژه است. انواع پله داربستی در آهن دپو به فروش می‌رسد که شما می‌توانید برای مشاهده قیمت پله داربستی و خرید آنلاین یا حضوری به صفحه‌ی مربوطه مراجعه نمایید.

طراحی پله داربستی یا پله زودبست و تجهیزات آن باید بر اساس  آیین نامه‌های جهانی مانند OSHA  انجام شود و نصب آن نیز نیازمند متخصص و تیم باتجربه خواهد بود. به طور معمول  بهتر است عرض کف پله‌ها 30 سانتی متر و ارتفاع هر پله با پله بعدی 20 سانتی متر باشد اما تولید کننده‌های مختلفی هستند که طول پله‌های داربستی و نصب اجزای مختلف آن را بر اساس شرایط نیاز مشتری تغییر خواهند داد و از هر لحاظ یک داربست پله‌ای ایده‌آل متناسب با خواسته مشتری نصب خواهند کرد. بنابراین شما باید براساس سازه و قصد خودتان از استفاده پله زودبست نمونه مناسب را انتخاب کنید.

سیستم داربست پله‌ای چگونه است؟

اینکه یک پله داربست تا چه میزان امن است و برای کاربرد مدنظر ایده‌آل محسوب می‌شود به طراحی سیستم آن بستگی دارد که شامل نصب، مونتاژ و کیفیت هر کدام از اجزای آن خواهد بود. سیستم پله داربستی با مطابقت یافتن براساس نیاز هر پروژه‌، امکان استفاده کارآمد و انعطاف‌پذیر در سازه‌های مختلف ساختمانی را فراهم می‌کند.

سیستم داربست پله‌ای به مدل مژولار معروف است و این موضوع به این معنا است که در پروژه‌های مختلف با شرایط متفاوت می‌توان از آن استفاده کرد و تک تک قطعات مجددا به روشی متفاوت قابل نصب و اجرا خواهند بود. این سازگاری با تغییرات، کارایی فرآیندهای ساخت و ساز را ارتقا می‌بخشد و اجازه می‌دهد تا کارگران به سرعت داربست را بر اساس نیازهای پروژه تغییر دهند.

ویژگی بعدی سیستم داربست پله‌ای طراحی کاربرپسند آن است که نقش مهمی در محبوبیت آن ایفا می‌کند. پله‌های داربست معمولاً بیشترین عرض را دارند و یک بستر پایدار و ایمن را برای کارگران ایجاد کرده تا آنها به راحتی بالا و پایین حرکت کنند.

ماژولار بودن سیستم داربست پله‌ای، فرآیند مونتاژ و جداسازی قطعات را آسان می‌کند. چرا که پروژه‌های ساختمانی اغلب نیازمند تغییرات سریع در ساختار داربست هستند و این موضوع با پله‌های کارگاهی به راحتی امکان پذیر است. هر سیستم داربست پله‌ای باید بین 6 تا 14 پله داشته و کف هر پله نسبت به لغزش مقاوم باشد. همچنین بهتر است بعد هر 6 پله برای تغییر ارتفاع پاگرد نیز نصب شود.

انواع پله کارگاهی

پله کارگاهی

داربست پله‌ای یا کارگاهی انواع مختلفی دارد که هر کدام از آنها برای کاربرد متفاوتی استفاده خواهند شد. در اولین دسته بندی، پله‌های داربستی از لحاظ جنس به دو دسته چوبی و فلزی تقسیم می‌شوند. داربست‌های چوبی از نردبان‌های مخصوص و چوب‌های گرد ساخته شده و معمولاً ثابت هستند. برای ساخت این مدل از پله‌های کارگاهی از تخته، خرک و پل موقت استفاده می‌شود. با این حال، استفاده از داربست‌های چوبی به دلیل محدودیت‌ها و عیوب آن، به‌طور کلی کاهش یافته است.

در مقابل، داربست‌های فلزی انواع مختلفی دارند که هر یک با توجه به نوع ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. ساختار این داربست‌ها نیز با توجه به نوع سازه متغیرخواهد بود. در ادامه قصد داریم هر کدام از داربست‌های پله‌ای فلزی را بررسی کنیم:

پله کارگاهی فلزی معمولی

داربست‌های معمولی، از لحاظ استفاده بیشترین تقاضا را در بازار ایران و صنعت ساختمان دارند و بیشتر این پله‌های داربستی را در اجرای نما مشاهده خواهید کرد. این نوع داربست‌ها با نام داربست لایه آجری هم شناخته می‌شوند.

پله کارگاهی معمولی از قطعات مختلفی تشکیل شده‌اند و در فواصل ۱.۲ متری از دیوار قرار می‌گیرند. ساختار داربست‌های معمولی به گونه‌ای است که هر بخش ساخته شده در فواصل ۲ تا ۲.۵ متری از یکدیگر قرار می‌گیرند و لجرها به ارتفاع ۱.۵ متری هر کدام از ساختارهای کلی را به یکدیگر متصل می‌کنند.

پله داربست فلزی دوتایی

داربست‌های دوتایی بیشتر در حوزه ساخت وساز سنگ‌تراشی مورد استفاده قرار می‌گیرند در واقع به منظور تثبیت گیره‌ها در دیوارهای سنگی، دو ردیف داربست تشکیل داده می‌شود. ردیف اول با فاصله ۳۰ سانتی‌متری از دیوار قرار می‌گیرد، و فاصله ردیف دوم از ردیف اول یک متر است. برای تقویت این نوع پله داربست، از شن‌کش‌ها و مهاربندهای متقاطع بهره‌گرفته می‌شود. این نوع داربست‌ها به نام داربست مستقل نیز شناخته می‌شوند. شما برای برش سنگ، آهن یا چوب در ساختمان به صفحه برش نیاز دارید برای خرید سنگ برش و مشاهده قیمت کلیک نمایید.

داربست پله‌ای فولادی

داربست‌های پله‌ای فولادی از لوله‌های فولاد تشکیل شده و این لوله‌ها با استفاده از اتصالات فولادی به یکدیگر متصل می‌شوند. علاوه بر این، ساخت و مونتاژ این مدل داربست‌ها بسیار ساده است. داربست‌های فولادی استحکام خیلی زیادی دارند و در مقابل حوادثی نظیر آتش‌سوزی، دارای مقاومت و دوام بسیار بالا هستند.

این مدل پله‌های کارگاهی، با توجه به ایمنی بالایی که دارند گزینه مناسبی برای استفاده در ساخت و ساز به‌شمار می‌آیند. هرچند قیمت آن‌ها ممکن است نسبت به دیگر موارد بیشتر باشد، اما از لحاظ ایمنی و کیفیت، ارزش بیشتری دارند. به همین دلیل، در بسیاری از پروژه‌ها از داربست‌های فولادی استفاده می‌شود.

داربست پله‌ای فلزی کنسولی

پله داربست کنسولی یا دروازه‌ای که به عنوان داربست دروازه‌ای نیز شناخته می‌شود، از یک سری سوزن فرورفته در دیوار تشکیل می‌شود. البته مدل دیگری نیز دارند که با استفاده از سوزن‌هایی که در شکاف دیوار محکم شده‌اند، تشکیل می‌شوند. نکته مهم در اجرای داربست کنسولی این است که نصب سوزن‌ها با کیفیت بالا انجام شود و احتیاط کافی در انتخاب این عناصر مهم برای اطمینان از عملکرد بهینه و ایمنی داربست‌ها لازم است.

داربست پایه‌دار فلزی

در پله داربست‌های پایه‌دار، سکوی کار بر روی سه پایه یا نردبان متحرک قرار می‌گیرد. این نوع داربست‌ها به طور ویژه برای انجام کارهای داخل ساختمان، از جمله نقاشی داخلی و یا تعمیرات داخلی، به کار می‌روند. در استفاده از داربست‌های پایه‌دار، نکته مهم این است که معمولاً این نمونه از داربست تا ارتفاع ۵ متر استفاده شود و برای ارتفاعات بیشتر خیلی ایمن و کاربردی نیست.

پله داربست معلق

داربست‌های معلق با استفاده از سیم بکسل یا وسایلی همچون زنجیر ساخته شده و از پشت بام ساختمان آویزان می‌شوند. ارتفاع این داربست‌ها به سادگی قابل تنظیم است فقط کافی است که براساس هر پروژه در نظر گرفته شود که تا چه میزان از آن مورد نیاز است. این نوع داربست‌ها به طورعمده برای ایجاد نمای ساختمان‌ها استفاده می‌شوند. همچنین در تعمیرات و نقاشی نماهای ساختمان نیز از داربست‌های معلق بهره می‌برند.

داربست خرپا

داربست‌های خرپا دارای ساختاری هستند که یک صفحه مسطح و صاف روی پایه‌های مثلثی قرار می‌گیرد. این شکل ساختاری برای این است که کارگر بتواند به راحتی بر روی آن ایستاده و کار کند. این طراحی امکان انجام کارهایی را که نیاز به دسترسی سطوح کمی از دیوارها یا سقف خانه را دارند فراهم می‌کند.

هر یک از این انواع داربست فلزی، با توجه به نیازها و موارد مختلف، کاربردها و ویژگی‌های خاص خود را دارند. شما باید براساس نیاز خودتان از پروژه و سازه مدنظر نمونه مناسب را انتخاب و خریداری کنید.

پله زودبست مناسب

اگر شما هم به دنبال خرید پله زودپست در تهران یا هرجای ایران هستید می‌توانید به کمک سایت آهن دپو و با بررسی انواع نمونه و مدل‌ها مناسب‌ترین نوع پله داربست را با توجه به نیاز خود خریداری کنید. کارشناسان ما به شماره تماس 02155544555 در کنار شما هستند تا یک انتخاب ایده‌آل داشته باشید و خریدی اقتصادی را تجربه کنید.

اشتراک گذاری محتوا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *