logo-ahan-depo
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

راهنمای کامل میلگرد ساده: انواع و کاربرد‌ها

انواع میلگرد ساده

فهرست مطالب

ثبت سفارش

برای ثبت سفارش فقط کافیه ایمیل خودتون رو برامون درج کنید تا در کوتاه ترین زمان ممکن کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

میلگرد ساده چیست و از چه موادی ساخته شده است؟ از میلگرد ساده در چه صنایعی استفاده می‌شود؟ اگر این سوال‌ها ذهن شما را درگیر کرده، باید بدانید که میلگرد ساده بدون آج و از فولاد ساخته می‌شود. معمولا پیمان­کاران ساختمانی و مسئولین صنایع برای کاربرد‌های خاص این نوع میلگرد را از بازار آهن خریداری کرده و در پروژه خود مورد استفاده قرار می‌دهند. صنایع بزرگ کشور مانند راه‌سازی، خودرو‌سازی، ساختمان‌سازی و … به این محصول نیاز دارند. برای شناخت کاربرد‌های خاص و انواع میلگرد ساده ادامه مطلب را از دست ندهید.

نحوه ساخت میلگرد ساده چیست؟

برای ساخت میلگرد ساده به طور معمول از روش نورد گرم استفاده می‌شود. در این روش معمولا مواد اولیه تحت دمای بسیار بالا حدود ۳۰۰ درجه قرار گرفته و بعد از حرارت دیدن وارد خط نورد خواهند شد. پروفیل‌های حرارت دیده شده از میان غلتک‌های نورد عبور کرده و قطر آن‌ها بسیار کم می­شود. در این روش فرآوری میلگرد ساختار کریستالی ماده اولیه فولاد از بین رفته و بسیار محکم خواهد شد. استفاده از روش نورد گرم مقاومت فولاد را چندین برابر افزایش می‌دهد.

گاهی از روش نورد سرد هم استفاده می‌شود که این روش محبوبیت کم‌تری دارد. در روش نورد سرد هم قطر میلگرد‌ها کم شده و غلتک‌ها قدرت بیشتری به آن وارد می‌کنند. در صورتی که نیاز به تغییر قطر زیاد در پروفیل فولاد نباشد، می‌توان از روش نورد سرد استفاده کرد که هزینه‌های کمتری در پی دارد.

انواع میلگرد ساده چیست؟

انواع میلگرد ساده
معرفی انواع میلگرد ساده

میلگرد ساده از نظر نحوه عرضه، آلیاژ و مصرف با هم متفاوت هستند که شامل:

انواع میلگرد بر اساس عرضه

میلگرد‌ها به دو شکل در بازار عرضه می‌شوند:

  • شاخه‌ای: روش متدوال عرضه میلگرد به صورت شاخه‌ای است و این شاخه‌ها معمولا طول ۶ تا ۱۲ متر دارند. برای میلگرد‌های با قطر بالای ۸ میلیمتر از این روش توزیع استفاده می‌شود.
  • رول کلافی: در این روش عرضه میلگرد‌ها دور یک محور پیچیده و به صورت رول شده عرضه می‌شوند. در این روش عرضه بعد از باز کردن میلگرد باید آن را صاف کرد و برای میلگرد با قطر کم کاربرد دارد.

انواع میلگرد بر اساس آلیاژ

آلیاژ‌های اولیه برای تولید میلگرد از ترکیبات مختلفی به همراه فولاد ساخته می‌شوند. هر یک از این آلیاژ‌ها کاربرد مختلفی دارند. در اینجا چند مورد از مهم‌ترین آلیاژ‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • آلیاژ ساختمانی St52: این نوع میلگرد‌ها با کاربرد ساختمانی ساخته شده و از استحکام بالاتری برخوردار هستند. انواع عملیات‌های جوشکاری و نورد سرد و گرم روی این آلیاژ قابل انجام بوده و انعطاف خوبی از خود نشان می‌دهد.
  • آلیاژ ساختمانی St37: این آلیاژ برای ساخت میلگرد نرم بوده که خیلی راحت خم شده و به شکل دلخواه در می‌آید. کربن کمتری در این آلیاژ به کار رفته تا عملیات‌های حرارتی و جوشکاری به راحتی انجام شود.
  • آلیاژ Ck45: از جمله آلیاژ‌های سخت میلگرد می‌توان به آلیاژ Ck45اشاره کرد. این آلیاژ مقاومت بسیار بالایی داشته و با نام سیکا شناخته می‌شود. در صنایع مختلف کشور برای ساخت قطعات از این آلیاژ میلگرد ساده استفاده خواهد شد.
  • آلیاژ Mo40: این نوع آلیاژ مقاومت به خمش داشته و انعطاف‌پذیر است. قیمت نهایی تولید این آلیاژ بالا بوده و تنها در صنایع خاص قابل استفاده خواهد بود.

انواع میلگرد بر اساس مصرف

معمولا میلگرد ساده در صنایع یا ساختمان استفاده می‌شوند که با هم تفاوت‌هایی دارند:

  • میلگرد صنعتی: برای ساخت قطعات مختلف از ماده اولیه میلگرد استفاده می‌شود و آن را به هر شکلی در می‌آورند. قطعات بسیار مختلفی مانند پیچ و مهره نیز از میلگرد به وجود می‌آیند.
  • میلگرد ساختمانی: میلگرد به عنوان یکی از پایه‌های مهم مصالح ساخت ساختمان شناخته می‌شوند و برای ساخت بتن مسلح کاربرد دارد. برای آرماتوربندی و استفاده از بتن در سازه قطعا به استفاده از میلگرد نیاز می‌شود.

مهم‌ترین کاربرد‌های میلگرد ساده

کاربرد میلگرد ساده
بررسی کامل کاربرد میلگرد ساده در صنعت و ساختمان

مهم‌ترین کاربرد‌ میلگرد ساده در بخش‌های مختلف شامل:

1.ساختمان‌سازی

یکی از مهم‌ترین و بیشترین کاربرد میلگرد ساده در ساخت ساختمان و مقاوم‌سازی بتن است. برای بالا بردن مقاومت کششی بتن از میلگرد استفاده می‌شود تا ساختار محکم‌تری به وجود بیاید. وجود میلگرد در بتن باعث می‌شود تا در صورت منقبض شدن یا انبساط پیدا کردن، بتن دچار ترک نشده و خطر فرو ریختن نداشته باشد. در واقع میلگرد در ساختمان استفاده شده تا ضعف‌های بتن را از بین برده و مقاومت سازه را بالا ببرد. در ساختمان‌سازی علاوه بر استفاده در بتن از میلگرد برای ساخت بولت و رابیتس نیز استفاده می‌شود.

2.تولید قطعات صنعتی

در صنایع مختلف کشور برای تولید قطعات خاص از میلگرد‌های فولادی استفاده می‌شود. در صنایعی مانند ریخته‌گری، تراشکاری و جوشکاری از میلگرد استفاده می‌کنند. هر کارگاه یا کارخانه‌ای که در زمینه تولید قطعات صنعتی فعالیت داشته باشد، قطعا به میلگرد نیاز پیدا می‌کند.

قطعات مرتبط با سوخت‌رسانی، کشاورزی و خودرو‌سازی همگی با ماده اولیه میلگرد ساخته می‌شوند. مدل‌های شش پر و بلبرینگ‌خور از محبوب‌ترین میلگرد‌های موجود در قطعه‌سازی هستند. صنایع بزرگی مانند نفت و گاز هم از میلگرد‌های ساده برای ساخت قطعاتی مانند سیلندر و پمپ آب و نفت استفاده می‌کنند.

3.تولید میلگرد ترانس

برای تولید میلگرد ترانس که نوعی میلگرد خاص است از میلگرد‌های ساده استفاده می‌شود. میلگرد ترانس دارای ظاهری خاص و صیقلی شکل است که اهمیت استفاده از آن در بخش­های تزئینی را نشان می‌دهد. برای ساخت فرفوژه و تقویت سازه می‌توان از این نوع میلگرد استفاده کرد که نوع ساخت آن متفاوت خواهد بود.

4.تولید پیچ و مهره از میلگرد ساده

از پیچ و مهره به عنوان یک جزء مهم صنایع مختلف کشور یاد می‌شود. پیج و مهره از میلگرد ساده به وجود می‌آید و به همین دلیل است که میلگرد نقش مهمی در صنایع ایفا می‌کند. با توجه به اندازه و شکل پیچ و مهره نوع روش‌های تولید آن‌ها نیز متفاوت خواهد بود. پیچ‌های ساخته شده از میلگرد تنوع زیادی دارند و پیچ چوب، پیچ ماشین، پیچ فلز، پیچ مغزی، پیچ لگ و … همگی از این دسته هستند.

5.تولید لولا و اتصالات آهنی

اتصال قطعات مختلف به یکدیگر از طریق لولا و اتصالات ممکن می‌شود که همگی از میلگرد ساخته خواهند شد. برای ساخت لولای درب‌های مختلف به ویژه درب ضد سرقت و بالابردن امنیت آن از میلگرد‌های فولادی استفاده خواهد شد.

مروری بر انواع و کاربرد میلگرد ساده

انواع و کاربرد میلگرد ساده
راهنمای جامع انواع میلگرد ساده و کاربردهای آن

میلگرد ساده یک بخش مهم از صنایع تولیدی و ساختمان‌سازی محسوب شده که کاربرد‌های مختلفی دارد. وجود میلگرد‌های باکیفیت در بازار باعث رونق کسب و کار و بالا رفتن کیفیت تولید قطعه و ساخت سازه‌های محکم می‌شود. در خرید میلگرد باید به انواع آلیاژ آن و نوع نیاز خود توجه داشته باشید. مشاوران ما می‌توانند شما را در خرید بهترین میلگرد‌های باکیفیت راهنمایی کنند. برای مشاوره همین الان با شماره تماس‌های آهن دپو درج شده در سایت تماس بگیرید.

اشتراک گذاری محتوا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *