logo-ahan-depo
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

انواع ورق فولادی کدامند و چه کاربردی دارند؟

ورق فولادی

فهرست مطالب

ثبت سفارش

برای ثبت سفارش فقط کافیه ایمیل خودتون رو برامون درج کنید تا در کوتاه ترین زمان ممکن کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

ورق‌های فولادی یکی از محصولات فلزی هستند که به صورت مسطح ساخته می‌شوند و در صنعت خودرو، ساخت وساز، ماشین سازی، کشتی سازی، ساخت کانال کولر و… کاربرد دارند. این ورق‌ها براساس فرآیند ساخت و نوع مواد و آلیاژهای مصرفی دسته بندی می‌شوند در واقع آلیاژهای مختلفی وجود دارند که ترکیب آنها با فولاد ورق‌های فولادی را می‌سازند به عنوان مثال فولاد ضدزنگ، فولاد گالوانیزه، مس، قلع، نیکل، تیتانیوم، برنج و برنز که میزان درصد استفاده هرکدام از آنها به کاربردی که از ورق‌های فولادی مدنظر دارید وابسته است. در ادامه بیشتر با انواع ورق‌ها و کاربرد هرکدام از آنها آشنا خواهید شد.

مطلب مرتبط: خط تولید ورق گالوانیزه

ورق فولاد کربن

ورق فولاد کربن
ورق برشی

اگر محافظت از فلز در برابر خوردگی برایتان اهمیت دارد باید از ورق‌های فولاد کربنی استفاده کنید. این نوع ورق‌ها در انواع زیرساخت‌ها از جمله بدنه خودروها تا تابلوهای علائم راهنمایی و رانندگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. فولاد کربن مقاومت کششی بالایی دارد و از نظر اقتصادی نیز، قیمت ورق برشی کربن در مقایسه با مس و آلومینیوم بسیار به صرفه‌تر اند.

ورق فولاد گالوانیزه

فولاد گالوانیزه نوعی ورق فولادی کربنی است که در یک فرآیند گالوانیزه‌سازی، سطح خارجی فولاد را با پوششی از اکسید روی محافظت می‌کند. این نوع فولاد گالوانیزه به عنوان یک ماده مقاوم به زنگ زدگی شناخته می‌شود و در محصولات متنوعی از جمله قطعات خودروها، لوازم خانگی، سازه‌ها، تجهیزاتی که در معرض تماس با آب هستند مثل تجهیزات گلخانه‌ای، لوله‌های آبیاری و حتی شناورهای دریایی کاربرد دارند. بهتر است بدانید قیمت ورق گالوانیزه با توجه به کارایی و ضد زنگ بودن آن بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.

ورق فولادی ضد زنگ

فولاد ضد زنگ، به دلیل داشتن عناصر آلیاژی اضافی، معمولاً از فولاد گالوانیزه یا فولاد کربنی گران‌تر است. اما این عناصر آلیاژی باعث افزایش مقاومت در برابر خوردگی در ورق‌های فولادی ضد زنگ می‌شوند. این ویژگی تجدید پذیر در مقابل خوردگی باعث می‌شود که این نوع فولاد در کاربری‌های بسیار مهم، از جمله ساخت و ساز سازه‌ها، موتورهای فضایی، شناورهای دریایی، تجهیزات پزشکی و تجهیزات حمل و نقل مواد غذایی به طور گسترده مورد استفاده قرار گیرد. به علاوه، به دلیل ظاهری زیبا، ورق‌های فولادی ضد زنگ در تزئین تابلوها و لوازم دکوری منزل نیز کاربرد دارند.

ورق فولاد پوشش دار رنگی

ورق فولادی رنگی
ورق فولادی رنگی

ورق فولادی پوشش‌دار رنگی، یا ورق فلزی پوشش‌دار رنگی، نسخه‌ای از ورق گالوانیزه است که پیش از استفاده، یک لایه پوشش رنگی به آنها اضافه می‌شود. این فرآیند، به نام پیش‌رنگ‌آمیزی یا آنیل روکش، انجام می‌شود تا ورق فلزی پس از گالوانیزه شدن توسط روی مذاب، در برابر خوردگی و زنگ زدگی محافظت شود. در این فرآیند حرارتی، ساختار ماده تغییر می‌کند. این تغییرات به منظور تغییر خصوصیات مکانیکی و الکتریکی ماده انجام می‌شوند و  این فرآیند سختی ماده را کاهش می‌دهد و شکل پذیری را افزایش می‌دهد تا ساخت و استفاده از آن آسان‌تر شود.

ورق شیروانی

از جمله انواع متنوع و محبوب ورق‌های فولادی، ورق شیروانی محسوب می‌شود. این نوع ورق در حقیقتورق گالوانیزه است که پیش از استفاده با رنگ کاری تزیین می‌شود و در طرح‌های مختلفی همچون ذوزنقه‌ای، کرکره‌ای، سینوسی، شادولاین و سفالی به بازار عرضه می‌شود. ورق شیروانی علاوه بر ظاهر زیبا، بسیار سبک وزن است و از نظر قیمتی نیز بسیار مقرون به صرفه می‌باشد. از ویژگی‌های ورق شیروانی، نصب سریع و آسان آن نیز به شمار می‌رود. همچنین، این نوع ورق به خوبی در مقابل خوردگی و زنگ زدگی مقاومت دارد، به خصوص در سقف‌های مناطق با باران فراوان مثل نواحی شمال کشور قطعا ورق‌های فولاد شیروانی را خواهید دید این نوع سقف با سرعت بی‌نظیری نصب می‌شود.

ورق آجردار

ورق آجدار

ورق آجدار به ورق‌های فولادی اطلاق می‌شود که روی سطح آن‌ها برجستگی‌های هندسی با ترتیب و نظم مشخصی وجود دارد. اغلب ورق‌های فولادی صاف و مسطح هستند که امکان قرار دادن و حرکت اجسام بر روی آن‌ها را نمی‌دهند. برای فراهم کردن امکان قرار دادن و حرکت راحت‌تر بر روی سطوح فولادی، ورق‌های آجدار تولید می‌شوند. ورق‌های آجدار از ورق‌های سیاه یا ورق‌های روغنی (به توجه به محل استفاده) تهیه می‌شوند. یکی از روش‌های تولید ورق آجدار این است که بعد از تکمیل فرآیند اصلی، ورق‌ها به دستگاه آج‌زنی منتقل می‌شوند. این دستگاه دارای غلتک‌های با الگوهای مشخص و استاندارد است که با عبور ورق از آنها، برجستگی‌های مورد نظر در سطح ورق ایجاد می‌کنند.

ورق‌های فولادی محصول کاربردی

یکی از مصالح پرکاربرد که در زمینه‌های مختلفی استفاده می‌شود ورق‌های فولادی هستند. تنوع این نوع ورق‌ها از لحاظ مدل و قیمت بسیار زیاد است و هر کدام از آنها ویژگی مخصوص به خودشان را دارند. ما در این مقاله سعی کردیم به طور کامل درباره انواع این ورق‌ها و کاربرد هر کدام از آنها اطلاعات مختلفی را عنوان کنیم تا بیشتر با این محصول پرکاربرد آشنا شوید.

اشتراک گذاری محتوا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *