logo-ahan-depo
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آشنایی با ناودانی و انواع آن

ناودانی

فهرست مطالب

ثبت سفارش

برای ثبت سفارش فقط کافیه ایمیل خودتون رو برامون درج کنید تا در کوتاه ترین زمان ممکن کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

ناودانی که با نام دیگر پروفیل U شناخته می‌شود یکی از پروفیل‌­های پرکاربرد در ساخت پایه و قاب­های سازه­‌ها به شمار می­آید. این محصول که از لحاظ شکل هندسی شبیه به حرف U انگلیسی است، از یک جان به صورت افقی و 2 بال به صورت عمودی تشکیل شده است. انواع رایج ناودانی از جهات مختلفی نظیر روش ساخت، کاربرد شکل ظاهری و وزن قابل تقسیم‌بندی هستند.

انواع ناودانی
آشنایی با ناودانی

تعریف دقیق و تخصصی Uپروفیل: ناودانی چیست؟

Uپروفیل یک قطعه فولادی طویل است که با نام انگلیسی Steel C Channels نیز شناخته می­شود. این محصول با استفاده از روش نورد گرم ساخته و عرضه شده و در ساختمان­سازی نقش گسترده‌ای را ایفا می­کند. انواع ناودانی­ ها را می­توان در ابعاد و اندازه‌­های مختلفی مشاهده کرد. این محصول به ویژه برای قاب­‌ها و مهاربندی­‌ها کاربرد دارد.

پروفیل U یک سری ویژگی منحصر به فرد دارد که استفاده از آنها را متداول‌تر خواهد کرد. مانند:

  1. عدم نیاز به فضای زیاد
  2. مقاومت بسیار بالا در برابر تنش­‌های فولادی
  3. مقاومت موثر در برابر انواع ضربه و عمر بالا
  4. کم بودن وزن اسکلت فلزی

آشنایی با انواع ناودانی

انواع ناودانی
بررسی انواع ناودانی

انواع ناودانی ­ها بر اساس شکل ظاهری، استانداردهای ساخت، فرآیند تولید، آلیاژ ساخت، کاربرد، وزن و … قابل دسته‌بندی هستند.

آشنایی با انواع ناودانی بر اساس شکل

انواع ناودانی­ ها بر اساس شکل ظاهری در سه نوع ساده، اروپایی و مشبک قابل دسته­‌بندی هستند. هریک از موارد ذکرشده از کاربردهای مختلفی برخوردار هستند. به عنوان مثال، یو پروفیل ساده بیشتر برای ساخت پل‌­ها مورد استفاده قرار می­گیرد. همچنین نوع مشبک پروفیل U که به دو دسته UPN و UPE تقسیم می‌­شوند، بیشتر برای سازه­‌های سبک و یا ساخت قفسه­ ها کاربرد دارند. دو نوع UPE و UPN از لحاظ شکل ظاهری بال­‌ها تفاوت دارند. بال­‌های نوع UPE صاف و موازی بوده و این در حالی است که بال­‌های نوع UPN به شکل مخروطی است. نوع اروپایی ناودانی­ ها نیز به علت برخورداری از وزن بالاتر، برای سازه‌­­های سنگین کاربرد داشته و برای پروژه­‌های بزرگ و صنعتی مورد استفاده قرار می­‌گیرند.

انواع ناودانی بر اساس مواد سازنده

در هنگام آشنایی با ناودانی و انواع آن می­بایست به دسته­‌بندی آن­ها بر اساس مواد سازنده نیز توجه داشت. جنس این محصولات یک پارامتر بسیار مهم در قیمت نهایی آن­ها است. انواع رایج و پرکاربرد پروفیل U با جنس­های آهنی، استنلس استیل، آلومینیومی و گالوانیزه قابل مشاهده و خریداری هستند.

انواع ناودانی بر اساس استاندارد تولید

 نوع استانداردعنوانانواع آلیاژ
1استاندارد اروپاUPN, UNP, DIN-1026استیل، گالوانیزه، آلومینیوم
2استاندارد فرانسهNFA 45-255استیل
3استاندارد مقاومت در برابر خوردگیDIN EN ISO 12944-3استیل

Uپروفیل بر اساس کاربرد

ناودانی­‌ها از لحاظ کاربرد به دو نوع مشخص U و C تقسیم شده و به ترتیب، با عنوان ناودانی UPE و UPN شناخته می­شوند. نوع اول از بال­‌های موازی برخوردار بوده و نوع دو از بال­‌های مخروطی و شیب‌دار تشکیل شده است. این وجه تمایز، درنهایت موجبات تفاوت کاربری این محصولات را فراهم می­آورد.

انواع ناودانی بر اساس وزن

در هنگام آشنایی با Uپروفیل و انواع آن باید به تقسیم‌بندی آن­ها بر اساس وزن  نیز توجه داشت. پروفیل یو از لحاظ وزنی به دو دسته کلی سبک و سنگین تقسیم می­شوند. نوع سبک این محصولات، همان­طور که از نام آن­ها پیداست، از وزن پایین‌­تر از مقادیر درج شده در جدول اشتال برخوردار هستند.

نوع سنگین یو پروفیل نیز از وزن بالاتری بهره‌­مند هستند. این محصولات همچنین از رنج قیمتی بیشتری نیز برخوردار هستند. ناودانی­ های اروپایی نیز از جمله U پروفیل سنگین محسوب می­شوند.

جدول وزنی انواع ناودانی

سایزضخامتوزن هر متر (کیلوگرم)وزن شاخه 6 متری بر حسب کیلوگرممزن شاخه 12 متری بر حسب کیلوگرم
66 mm530.4
6.55.5 mm742.5
86 mm8.651.8103.7
106 mm10.663.6127.2
127 mm13.580.4160.8
147 mm16192
167.5 mm19225.6
188 mm22264
208.5 mm25.3303.6
229 mm29.4352.8

انواع ناودانی بر اساس فرآیند تولید

ناودانی چیست
تصویر برای توصیف پروفیل U

این محصولات از بابت فرآیند تولید به دو نوع نورد شده و پرسی دسته­‌بندی می­شوند که در ادامه هر کدام از آنها را بررسی خواهیم کرد:

1.U پروفیل نورد شده

در این فرآیند تولید، شمش­‌های خام حرارت دیده با گذر از غلتک­‌هایی که با نام نورد شناخته می­شوند، محصول نهایی را ایجاد می­کنند. بسته به ابعاد نوردها، پروفیل U نیز با همان سایز و ابعاد از خط تولید عبور می­کنند.

2.ناودانی پرسی

پروفیل U پرسی نیز به واسطه پرس شدن ورق­‌هایی با طول 6 متر ساخته می­شوند. این دسته از Uپروفیل بنا بر سفارش مشتریان از قابلیت سفارشی‌سازی برخوردار هستند. این قابلیت باعث می­شود تا پروفیل U پرسی در پروژه‌­های مختلفی مورد استفاده قرار گیرند.

انواع برندهای تولید کننده ناودانی

کارخانه­‌های فولاد تبریز، فولاد تهران، فولاد البرز غرب، فولاد توس، فولاد کوهپایه و کارخانه آریان، از جمله مطرح‌­ترین کارخانه­‌های تولیدکننده U پروفیل در کشورمان هستند. هریک از کارخانه­‌های ذکرشده، انواع مختلفی از پروفیل U شکل­ ها را با آلیاژها و وزن­‌های مختلفی عرضه کرده و این محصولات را با قیمت­‌های متفاوتی در اختیار کاربران قرار داده­اند.

مروری بر تعریف U پروفیل و انواع آن

برای آشنایی با ناودانی و انواع آن می­بایست به تفاوت­‌های این محصولات توجه داشت. انواع ناودانی ­ها بر اساس استاندارد ساخت، فرآیند تولید، شکل ظاهری، وزن و مواد سازنده قابل دسته­‌بندی هستند. هریک از این محصولات برای شرایط مختلفی کاربرد داشته و می­بایست بر اساس نوع پروژه و شرایط جغرافیایی اقدام به خرید آن­ها کرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع ناودانی می­توانید با واحد کارشناسان فروش وب سایت آهن دپو در ارتباط باشید.

اشتراک گذاری محتوا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *