logo-ahan-depo
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بررسی کاربرد وال پست در نقش نگهدارنده

کاربرد وال پست

فهرست مطالب

ثبت سفارش

برای ثبت سفارش فقط کافیه ایمیل خودتون رو برامون درج کنید تا در کوتاه ترین زمان ممکن کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

بدون شک، امنیت در هر سازه و ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار است. از این جهت، از وال پست یا نگهدارنده دیوار در راستای مقاوم‌سازی و پایداری ساختمان استفاده می‌کنند. به واسطه وال پست یا نگهدارنده‌های دیوار، سازه‌ها در مقابل حوادث طبیعی همانند زلزله، سیل و طوفان مقاوم می‌شوند. در این بخش از سایت آهن دپو قصد داریم تا به بررسی کاربرد وال پست در نقش نگهدارنده بپردازیم.

در واقع وال پست یک عضو غیر سازه‌ای است که به منظور اتصال دیوار به اسکلت یکپارچه ساختمان استفاده می‌شود. کاربرد وال پست در انتقال مناسب و به موقع بارهای وارد شده به دیوارها به اسکلت ساختار ساختمانی و تقویت سازه است. وال پست‌ها در اندازه‌ها و انواع مختلفی تولید می‌شوند و به منظور استفاده در دیوارهای کناری بزرگ در جایگاه تیر یا ستون طبقات متصل می‌شوند. کاربرد اصلی والپست برای مقاومت در برابر زلزله و تحریکات حادثه‌های طبیعی مثل سیل نمایان می‌شود.

کاربرد والپست
کاربرد وال پست در ساختمان

وال پست‌ها بار کمتری نسبت به ستون‌های اصلی تحمل می‌کنند و تنها در اسکلت‌های فلزی و بتنی کاربرد دارند. دقت داشته باشید که وال پست با ستون فرق دارد و میزان باری که وال پست تحمل می‌کند کم‌تر از ۱۳۰۰ نیوتن خواهد بود. این در حالی است که ستون‌ها بار بیشتری متحمل شده و تحت عنوان عضوی باربر در ساختمان به حساب می‌آیند.

کاربرد وال پست به صورت دقیق

استفاده از وال پست یا نگهدارنده دیوار در ساختمان‌ها مثل چرخه زندگی است؛ یک حلقه ارتباطی بین سازه و ایمنی، همچون دستان مهربانی که سازه را در آغوش می‌کشند و به آن امنیت می‌بخشند. در دنیایی که ریسک‌های طبیعی مثل زلزله و سایر حوادث همواره به دنبال ما هستند، وال پست‌ها به عنوان ستون‌های استواری در این مبارزه برای حفظ ساختمان‌ها ایفای نقش می‌کنند. این عناصر علاوه بر ایجاد اتصال محکم بین دیوارها و اسکلت، ساختمان‌ها را در مقابل نیروهای عمودی و افقی محافظت می‌کنند. به طور مشابه با اهمیتی که قلب برای بدن دارد، وال پست‌ها برای سازه‌ها اساسی هستند.

وال پست، همچون پیچهای پنهان در اسکلتی پیچیده، مسئولیت ایفای نقشی بی‌بدیل در تقویت قاب‌های دیوار و استحکام ساختمان‌ها را بر عهده دارد. اصلی‌ترین کاربرد وال پست در ساختارهایی است که به دنبال مقاومت در برابر زلزله و تغییرات جوی هستند. به جز این کاربرد اساسی، وال پست نقش مهمی در نگهداری پنجره‌ها، درها، پرده‌ها، نمای داخلی و خارجی، و حتی تاسیسات دارد. همچنین، اتصال وسایل آویزی به وال پست می‌تواند بارهای کمتری را به دیوار منتقل کند، که در نهایت در کاهش خطرات زلزله مؤثر خواهد بود. به طور کلی، وال پست همانند تکیه گاهی برای دیوارهاست که به سازه امنیت می‌بخشد و آنها را در مقابل اثرات مخرب بارهای نامعمول جانبی علیه ساختمان‌ها حفظ می‌کند.

به کارگیری نگهدارنده دیوار چه اهمیتی دارد؟

کاربرد نگهدارنده دیوار
مورد استفاده نگهدارنده دیوار

کشور ایران، به طور مستقیم بر روی گسل‌ها قرار گرفته است. بنابراین با وجود گسل زلزله‌های زیادی در کشور اتفاق می‌افتد. از این‌رو، استفاده از وال پست یا نگهدارنده دیوار در ساختمان‌ها و سازه‌ها، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چرا که آنها به افزایش مقاومت و استحکام ساختمان منجر خواهند شد. یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت‌وساز دیوارچینی به حساب می‌آید.

امروزه استفاده از سازه‌های بتنی و فلزی خیلی رواج یافته است که در واقع نقش جداکننده را ایفا می‌کنند و از این جهت، به نگهدارنده نیاز دارند. چنانچه در هنگام ساخت سعی شود تا وال پست یا نگهدارنده دیوار به‌ شکل صحیح اجرا گردد، مقدار ویرانی و خرابی دیوارها در زمان وقوع زلزله خیلی کم خواهد شد. بر عکس، اگر وال پست یا نگه‌دارنده به درستی اجرا و نصب نشود، آسیب‌های زیادی به عناصر و سازه‌های اصلی ساختمان وارد خواهد شد که غیر قابل جبران بوده و بسیار خطرناک هستند.

در واقع وال پست یا نگهدارنده دیوار به واسطه روش‌های متخلف جوشکاری و  پیچ‌ و مهره شدن به ستون‌های اصلی و تیرهای ساختمان اتصال پیدا می‌کنند. ساختمان‌های دارای اسکلت قوی و محکم، اکثرا از مقاطع فولادی همانند پروفیل‌های نبشی قوطی و ناودانی استفاده می‎کنند.برای مشاهده قیمت روز و خرید ناودانی کلیک نمایید.

همچنین، وال پست‌ها نیز در قسمت‌های بیرونی و درونی دیوارها، در اطراف و کنار پنجره‌ها با فواصل استاندارد و مشخص شده قرار داده می‌شوند. این نگهدارنده‌ها به ستون اتصال پیدا نمی‌کنند و اتصال بدین طریق غیراصولی به حساب می‌آید.

چرا که قسمت میانی دیوار و ستون توسط ماده‌ای به نام پلی اورتان پر شده که میزان انعطاف‎پذیری ستون را در هنگامی که نیروهای عمودی وارد می‌شود، افزایش می‌دهد. با این تفاسیر، اتصال وال پست به ستون غیر ممکن خواهد بود.

چطور از وال پست به عنوان نگهدارنده استفاده می‌شود؟

کاربرد وال پست در ساختمان

جهت نصب وال پست در وهله اول باید نقطه‌های اتصال مابین ستون و محل دیوار به خوبی تعیین گردد. چنانچه اگر پایه اسکلت بتنی باشد، این موضوع حتما باید قبل از اجرای عملیات بتن ریزی صورت گرفته شود. علاوه بر این، می‌توان بعد از اجرای فرایند بتن‌ریزی از رول بولت استفاده نمود. همچنین، هنگامی‌که سازه ساختمان از جنس فلز باشد، وال پست به طور مستقیم

به تیرها اتصال پیدا می‌کند. پس از آن، همه انواع نبشی‌ها بر اساس استانداردهای ایمنی و نقشه‌کشی شده، برش خورده و در محل مناسب نصب و اجرا می‌گردند. پس از اتمام این مراحل، عملیات دیوار چینی شروع می‌شود.

کاربرد وال پست به صورت کلی

وال پست یکی از سازه‌های مهم در صنعت ساختمانی است که وظیفه اصلی آن، توزیع صحیح نیروهای وارده بر دیوارها است. این سازه به طور گسترده در انواع پروژه‌های ساختمانی استفاده می‌شود و کاربردهای متعددی دارد.

هر نوع وال پست در صنعت ساختمانی و سازه‌های فلزی کاربردهای مختلفی دارد که بسته به نیازهای پروژه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اجزای اساسی سازه‌ها به طور گسترده در انواع ساختمان‌ها، سازه‌های فریمی، حیاط‌ها و سازه‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. وال پست‌ها در انتهای سالن‌های صنعتی و فریم‌ها که دهانه‌های زیادی دارند و در انتهای آن‌ها دیوار قرار می‌گیرد، برای ایجاد اتصالات محکم و استوار بین دیوارها و سازه‌های فریمی استفاده می‌شوند. همچنین، در اجرای انواع دیوارها و تیغه‌های سازه‌های مختلف، وال پست‌ها به عنوان عنصرهایی اساسی برای ایجاد اتصالات و تثبیت دیوارها به کار می‌روند. به‌علاوه، در اتصال دیوارها به ستون‌ها و همچنین اتصال دیوارها به سقف و کف، وال پست‌ها استفاده می‌شوند تا اتصالات محکمی بین این اجزا ایجاد شود و استحکام کلی سازه‌ها تضمین شود.

کاربرد وال پست و نحوه‌ی استفاده از آن

برای اینکه وال پست کیفیت و کارایی مناسبی برای استفاده در کاربرد مدنظرتان داشته باشد باید به مراحل و قوانین اجرای این محصول توجه بسیاری شود.  اجرای وال پست به سبب برقراری ارتباط پایدار و مستحکم بین دیوار و اسکلت از اهمیت بالایی برخوردار است. این متریال به طور کامل در هم تنیده شده و این در هم تنیده شدن موجب می‌گردد تا مقاومت سازه در برابر بلاهای طبیعی همانند زلزله افزایش پیدا کند.

وال پست باید دارای قدرت فشار و کشش مناسب باشند تا بتوانند بارهای افقی و عمودی را به خوبی تحمل کنند. همچنین بهتر است از جوشکاری ولدینگ برای اتصال پروفیل‌ها استفاده شود تا اتصالات محکم و پایداری داشته باشند. در اجرای وال پست به عنوان نگهدارنده باید به نحوه نصب و نگهداری محکم اسکلت دیوار و وال پست توجه ویژه‌ای داشت. به علاوه، باید مطمئن شد که وال پست به درستی بر روی پایه‌های بتنی یا فولادی نصب شده است تا بتواند بارهای مختلف را به خوبی انتقال دهد.

قوانینی که مستقیما بر کاربرد وال پست تاثیر گذارند

  • در سازه‌ها در همه بازشوها ضروری است تا از وال پست‌ها استفاده گردد.
  • بیشترین ارتفاع لازم برای تیغه‌ها و دیوارهای غیرسازه‌ای، 5/3 متر تعیین می‌شود. چنانچه اگر این ارتفاع بیشتر باشد، باید برای مهار آن از وال پست استفاده شود.
  • کمترین مقدار عرض مورد نظر برای دیوارهای غیرسازه‌ای از 30/1 متر کمتر نباید باشد.

مروری بر کاربردهای فراوان وال پست

 برای ایجاد مقاومت و افزایش یافتن مقاومت دیوارهای ساختمان‌ها دربرابر زلزله استفاده از وال پست یا نگهدارنده از اهمیت زیادی برخوردار است. در این راستا، در همه پروژه‌های ساختمانی همواره انواع بسیار مختلفی از این وال پست‌ها به کار گرفته می‌شود. نگهدارنده‌ها یا وال پست به روش‌های جوشکاری یا پیچ و مهره به ستون‌های اصلی اتصال پیدا می‌کند و نقش بسیار مهمی در تامین امنیت ساختمان دارند.

کاربرد اصلی والپست در ساخت سازه هاست و وجود این محصول در ساختمان سازی یکی از ضروریات است. نقش کلیدی و کاربرد وال پست در انتقال نیروهای نامتعارف و حتی متعارف از روی دیوارها به ستون در استحکام زیاد سازه‌ها موثر است. شما عزیزان می‌توانید جهت مشاهده انواع وال پست و کسب اطلاعات دقیق در مورد تنوع گسترده‌ی این عنصر به بخش مربوطه مراجعه نمایید.

اشتراک گذاری محتوا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *