logo-ahan-depo
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پیش بینی قیمت میلگرد و آهن در تابستان 1402

پیش-بینی-قیمت-آهن-تابستان-1402

فهرست مطالب

ثبت سفارش

برای ثبت سفارش فقط کافیه ایمیل خودتون رو برامون درج کنید تا در کوتاه ترین زمان ممکن کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

جهت پیش بینی قیمت میلگرد و آهن آلات باید از چند منظر آن را بررسی نمود. یکی از روش ها تحلیل قیمت آهن در سال 1401 است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. روش دیگر تخمین قیمت میلگرد تابستان 1402، نظرخواهی از کارشناسان فعال در حوزه‌ی آهن، ارز، فولاد و واردات و صادرات می‌باشد. متخصصین کوشا در این زمینه با بررسی بازارهای داخلی و خارج از کشور و همچنین عوامل اثرگذار بر قیمت آهن نظرات خود را بیان می‌کنند. آهن دپو در این مقاله قصد دارد قیمت تیرآهن و دیگر آهن آلات را برای سه ماهه‌ی دوم سال 1402 از جنبه های گوناگون بررسی نماید تا کسانی که قصد خرید میلگرد و یا سرمایه گذاری در این باب را دارند با دیدی بهتر اقدام به عمل نمایند.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت میلگرد و تیرآهن کدامند؟

بیشتر بدانیم: آیا میلگرد تا عید ارزان می‌شود؟

می‌توانیم با قاطعیت عرض کنیم که پیش بینی قیمت فولاد و میلگرد یکی از سخت ترین پیش بینی هاست زیرا تعداد مواردی که بر قیمت آن تاثیر می‌گذارد فراوان است. از این موارد می‌توان حتی به قیمت سنگ های معدنی، تعداد معادن فعال برای تولید سنگ آهن و سنگ مس و سنگ روی، سیاست، قیمت ارز و دلار، فعالیت بازار مسکن، نوسانات فصلی و بسیاری دیگر اشاره نمود. برای پیش بینی نرخ فولاد و میلگرد ابتدا میباست به بررسی عناصر موثر پرداخت. آهن دپو در این مقاله تحلیل هریک از این عناوین را با شما به اشتراک خواهد گذاشت.

قیمت جهانی آهن و فولاد

درست است که روند افزایشی یا کاهشی قیمت فولاد در جهان بر بازار داخلی تاثیر گذار است اما این نرخ ها تفاوت اندکی با یکدیگر دارند. به علت تحریم ها طبق گفته های کارشناسان، نرخ صادرات فولاد و میلگرد ایران حدود ده درصد قیمت پایین تری نسبت به سایر کشورها دارد. همچنین با توجه به میزان صادرات آهن، ایران تعیین کننده‌ی قیمت میلگرد و آهن نیست. کشور چین با در دست داشتن حدود پنجاه درصد از بازار فولاد جهانی بالاترین سهم از تولیدات و عرضه این محصولات را داراست. بعد از آن هند و کشور ژاپن قرار می‌گیرند که با وجود نداشتن معادن سنگ های معدنی زیاد، رتبه‌ی سوم از این رقابت را به خود اختصاص می‌دهند.

نرخ ارز مصوب و آزاد

خوشبختانه بر اساس داده های دریافتی روال موافقی در جهت کاهش قیمت دلار و ارز در کشور برای تابستان 1402 مشاهده می‌شود. این مقوله برای خریداران میلگرد و مفتول خبر خوشی خواهد بود. در نگاه اول شاید به نظر برسد که با توجه به صادرات آهن و فولاد افزایش نرخ ارز باعث بهبود اقتصاد و کاهش قیمت آهن و میلگرد خواهد شد اما چنین نیست. در ابتدا، افزایش قیمت دلار موجب تاثیر روانی بر قیمت پروفیل و در نتیجه افزایش قیمت آهن‌آلات در ایران می‌شود. همچنین بالا رفتن قیمت ارز باعث ترغیب تولیدکنندگان میلگرد به صادرات آن و در نتیجه کم شدن این محصولات در داخل کشور می‌شود. گران شدن عناصر اولی و یا نهایی تولیدی بخش فولاد نیز بر افزایش قیمت آن تاثیر خواهد داشت در نتیجه کاهش قیمت ارز تاثیر مستقیم بر قیمت آهن و پروفیل گذاشته و باعث روند کاهشی قیمت در کشور می‌شود.

میزان عرضه و تقاضا وابسته به تورم و فصل

معمولا در فصول گرم تر با شرایط آب و هوایی قابل پیش بینی شاهد افزایش ساخت و ساز و فعالیت بیشتر حوزه مسکن می‌شویم. برای پیش بینی قیمت میلگرد 1402 و پیش بینی قیمت فولاد به نمودار قیمت پروفیل 20*10 ضخامت 2 میل در سال 1401 توجه نمایید.

پیش-بینی-قیمت-میلگرد-و-پروفیل-1402

تغییرات قیمت پروفیل در ایران

همانطور که در نمودار مشاهده می‌نمایید قیمت پروفیل از بیست و سه هزار تومان در خرداد 1401 به بیش از سی و چهار هزار تومان در اسفند 1401 شد. این نمودار نشان می دهد که بر خلاف سالهای گذشته افت و خیز در نمودار مشاهده نمی‌شود و فقط سیر صعودی است که از ابتدای سال تا انتهای سال بر قیمت پروفیل در بازار اعمال شده است. جهت پیش بینی قیمت میلگرد و آهن توجه به نمودارهای قیمت سالهای گذشته بسیار با اهمیت است.

 

فعالیت و یا رکود بازار مسکن

تمامی محصولات فولادی اعم از تیرآهن، میلگرد، پروفیل، قوطی، نبشی و … در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. پس فعالیت بازار مسکن بروی قیمت آهن تاثیر فراوان دارد. در صورتی که به هر علتی این بازار دچار رکود شود میزان عرضه این محصولات در بازار بر میزان تقاضا چیره می‌شود و در پی آن با کاهش قیمت میلگرد و پروفیل مواجه می‌شویم. در مواقعی که این بازار رونق خوبی دارد با افزایش میزان تقاضا در بازار فولاد و آهن شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.

 

 

تاثیر سیاست بر قیمت فولاد

نمی‌شود تاثیر تحریم و سیاست های دولت را بر قیمت آهن و فولاد نادیده گرفت. گاهی سیاست های کشور به سوی صادرات و گاهی به دلیل کم بودن نرخ جهانی فولاد تصمیم بر ذخیره این مواد می‌گیرند. با جلوگیری از صادرات و انتظار برای قیمت عادلانه در سطح جهانی عموما قیمت آهن آلات ساختمانی در ایران کاهش میابد.

 

پیش بینی قیمت میلگرد و آهن در تابستان 1402 در ایران

آهن دپو پیش بینی می‌کند روند نزولی که هم اکنون شاهد آن هستیم تا مدتی ادامه یابد. تصمیمات و تغییرات جهانی مستقیما بروی قیمت فولاد و محصولات فولادی نظیر میلگرد و پروفیل و تیرآهن تاثیرگذار هستند. پس برای پیش بینی قیمت میلگرد در صورتی که در سطح خاورمیانه و یا فراتر از آن شاهد رویداد قریب الوقوع نباشیم می‌توانیم به کاهش نرخ تورم و در پی آن کاهش نرخ فولاد و قیمت میلگرد و آهن امیدوار باشیم.

اشتراک گذاری محتوا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *