logo-ahan-depo
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تفاوت میلگرد ساده و آجدار

تفاوت میلگرد ساده و آجدار

فهرست مطالب

ثبت سفارش

برای ثبت سفارش فقط کافیه ایمیل خودتون رو برامون درج کنید تا در کوتاه ترین زمان ممکن کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

بهترین راه برای درک تفاوت میلگرد ساده و آجدار، بررسی کامل و جداگانه این محصولات می‌باشد. در این مقاله به معرفی و همچنین بررسی تفاوت میلگرد ساده و آجدار می پردازیم. یکی از اصلی ترین دسته بندی میلگرد، تفاوت آنها از لحاظ شکل ظاهری می باشد که به دو دسته ساده و آجدار تقسیم می ‌شوند.

مقدمه تفاوت میلگرد ساده وآجدار

ساختمان سازی پروژه ای است که در هر عصری، مورد توجه قرار میگیرد. بنابراین آشنایی با ابزارهای ساخت و ساز ضروری است. در ساختمان سازی استحکام و مقاومت سازه و همچنین اطلاع از تفاوت میلگرد ساده و آجدار  حائز اهمیت است و رسیدن به این مهم نیاز به ابزارهای ویژه و مخصوص دارد. اکثر افراد بتن را به عنوان عامل اصلی استحکام می شناسند. اما میلگرد به عنوان عنصر اصلی در صنعت ساختمان سازی شناخته می شود و از ساختمان در هنگام زلزله محافظت می کند. میلگرد نوعی میله ی فولادی است که در سازه های مختلف کاربرد دارد.

کاربرد اصلی این ابزار افزایش استحکام و مقاومت سازه است. در واقع میلگردها برای جبران مقاومت کششی پایین بتن، مورد استفاده قرار می‌گیرند. این میله فولادی همانند سایر محصولات صنعتی دارای انواع گوناگونی می‌باشد، که در حوزه های مختلف ساختمانی و صنعتی به کار میرود. میلگردها را می توان در دسته بندی های مختلفی نظیر جنس، شکل ظاهری و مقاومت کششی قرار داد.

میلگرد ساده چیست؟

یکی از بارز ترین ویژگی میلگرد ساده، داشتن نمایی صاف و صیقلی است که هیچ گونه آجی روی سطح خارجی خود ندارد. به عبارت ساده تر به میلگردی که آجدار نباشد، میلگرد ساده می گویند. استاندارد A1 توسط شرکت های زیادی در داخل و خارج کشور در مصارف گوناگونی تولید و عرضه می گردد. میلگرد ساده در دسته فولاد نرم قرار می‌ گیرد چون مقاومت کمی دارد و همچنین برش و حالت دادن آن نسبت به سایر میلگردها آسان است. همین امر باعث شده تا بیشترین کاربرد را در صنعت از جمله جوشکاری و آهنگری داشته باشد. البته در موارد محدود در ساختمان سازی و بتن آرمه مورد استفاده قرار می گیرد.

از جمله کاربرد های میلگرد ساده می توان به دورپیچ در آرماتور بندی و میکرو حرارتی در سقف تیرچه بلوک اشاره کرد. میلگرد ساده در قطرهای متفاوتی بین 6 تا 200 میلی متر و به طول 6 تا 12 متر توزیع و عرضه می گردد که هر کدام از کارایی بخصوصی بهرمند می باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه میلگرد ساده به صفحه‌ی میلگرد ساده و کاربردهای آن مراجعه نمایید.

ویژگی های میلگرد ساده

بررسی ویژگی میلگرد، به دلیل کاربرد فراوانی که نسبت به سایر آهن آلات ساختمان دارد، امری ضروری و لازم است. از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • جوش پذیری : یکی از ویژگی های میلگرد که به جنس فولاد به کار رفته در آن بستگی دارد، جوش پذیری می‌باشد. فولاد موجود در ساختار میلگرد از قابلیت جوشکاری بالایی برخوردار است، بنابراین سبب افزایش این قابلیت می شود. جوشکاری در میلگرد های ساده با فرآیندهای مانند برق و CO2 انجام می شود.
  • خواص مکانیکی : از دیگر ویژگی های این ابزار می توان به مقاومت کششی و تنش تسلیم اشاره کرد. مقاومت کششی ۳۶۰ نیوتن بر میلی متر و تنش تسلیم آن ۲۴۰ نیوتن بر میلی متر می باشد. ناگفته نماند که در رده بندی از نظر سختی، میلگرد ساده در رده نرم قرار گرفته است.
  • قابلیت فرم پذیری : جنس فولاد استفاده شده در میلگرد میزان فرم پذیری را مشخص می کند. برای محاسبه فرم پذیری می توان به تنش تسلیم و مقاومت کششی و همچنین میزان کربن به کار رفته اشاره کرد. به صورتی که هرچه کربن کمتری در میلگرد به کار رفته باشد قابلیت فرم پذیری آن بیشتر می شود.

بررسی این ویژگی ها، سبب شناخت تفاوت میلگرد ساده و آجدار می‌شود.

 

،رق میلگرد اجدار و ساده

 

میلگرد آجدار چیست؟

میلگرد آجدار یک پروفیل با سطح مقطع دایره و توپر است که برش های در سطح خارجی میلگرد آجدار وجود دارد که به آن آج گفته می‌شود. در واقع همین برش ها سبب تفاوت میلگرد ساده و آجدار می گردد. این محصول با استاندارد های مختلفی در بازار های جهانی شناخته می شود. این استاندار ها شامل موارد زیر می باشد :

  1. A1
  2. A2
  3. A3

از لحاظ شکل میلگرد آجدار شامل دسته بندی های زیر می‌باشد.

  • مارپیچی
  • یکنواخت
  • دوکی شکل
  • مرکب

علت نام گذاری آنها به دلیل میزان آج موجود در سطح خارجی آنها بوده که سبب کاربرد متفاوت آنها گردیده است. A2 دارای آج کمتری می باشد و با افزایش شمارش، میزان آج افزایش می یابد. بنابراین A3 و A4 دارای آج بیشتری می باشند، و به همین دلیل در ساخت اسکلت فلزی و تیرچه بتنی مورد استفاده قرار می گیرند. میلگرد آجدار در صنعت ساختمان سازی، به طور مستقیم برای تقویت بتن استفاده می شوند.

از کاربردهای میلگرد آجدار می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • کاربرد در بتن ریزی دیوارها
  • استفاده در بتن ریزی کف سازه ها
  • افزایش مقاومت بتنی
  • تقویت فونداسیون

همچنین برای تولید چندین محصول میانی از جمله : خاموت، سنجاقی، رکابی مورد استفاده قرار می گیرد. این محصولات در مراحل مختلف مسطح کردن بتن کاربرد دارند. فولاد نورد در این میلگرد سبب مقاومت در برابر زنگ زدگی می شود، در نتیجه این نکته را نیز مدنظر قرار دهید. پیشنهاد می‌شود برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه میلگرد آجدار به صفحه راهنمای کاربردی خرید میلگرد آجدار در بازار ایران مراجعه نمایید.

ویژگی میلگرد آجدار

آهن آلات نیمه سخت دسته ای هستند که میلگرد آجدار در آن قرار می‌گیرد. قابلیت ها و خصوصیات های انواع آن یعنی سه گرید A2A3A4، سبب تفاوت در ویژگی های میلگرد آجدار می شود. البته هر کدام از این سه گرید ویژگی های متفاوتی دارند.

خاصیت میلگرد A2

  1. قابلیت خم پذیری بالا به دلیل کم بودن کربن
  2. برای ساخت خاموت استفاده می شود.
  3. به عنوان میلگرد ارضی استفاده می شود.
  4. انعطاف پذیری بالا

ویژگی میلگرد A3

  1. مارپیچی شکل است.
  2. مقاومت بالا نسبت به A1 و A2
  3. به عنوان میلگرد طولی استفاده می شود.

خاصیت میلگرد A4

  1. آج های مرکب شکل
  2. استحکام بالا
  3. سبک بودن
  4. قیمت بالاتر

تفاوت میلگرد ساده و آجدار

میلگرد ساده و میلگرد آجدار
میلگرد ساده و میلگرد آجدار در یک قاب

میلگرد های ساده و آجدار در موارد مختلفی با هم تفاوت دارند :

  • شکل ظاهری
  • کاربرد
  • روش تولید
  • سایز
  • قیمت

در ادامه به هر یک از عواملی که سبب تفاوت میلگرد های ساده و آجدار شده است، می پردازیم :

تفاوت شکل ظاهری میلگردها

بارزترین تفاوت میلگرد ساده و آجدار پوشش سطح آن است. معمولا سطح خارجی میلگرد ساده کاملا صاف و صیقلی است، اما میلگرد آجدار سطوحی آجی شکل دارد.

کاربرد متفاوت میلگرد آجدار و ساده

میلگرد ساده به دلیل مقاومت کمتری که دارد بیشتر در پروژه های صنعتی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. درصورتی که از میلگرد آجدار به دلیل مقاومت بالا در برابر ضربه، در پروژه های ساختمانی استفاده می شود.

روش تولید متفاوت میلگردها

مرحله شکل دهی از دیگر تفاوت میلگرد ساده و آجدار، می باشد. در مرحله شکل دهی قالب های خاصی را برای آج دار کردن میلگرد آجدار مورد استفاده قرار می دهند.

میلگرد آجدار و ساده در سایز متفاوتند

نوع آجدار دارای دو نوع >> 1- شاخه  و  2- کلاف در سایز های ۵.۵ الی ۴۰ میلی متر می‌باشد. میلگرد ساده نیز در دو نوع >>  1- شاخه  و  2- کلاف در سایزهای ۵.۵ الی ۲۰ میلی متر به بازار عرضه می شود. بنابراین تفاوت در اندازه این دو ابزار باعث تفاوت میلگرد ساده و آجدار می شود.

تفاوت قیمت میلگرد ساده و آجدار

قیمت محصولات همواره مورد توجه افراد است. معمولا در بازارهای مختلف قیمت میلگرد آجدار بیشتر از میلگرد ساده است. البته ناگفته نماند که برای بررسی قیمت، باید به فاکتورهای مختلفی نظیر: نرخ ارز، میزان تقاضا، قیمت شمش آهن و همچنین شرایط اقتصادی رجوع کنیم.

نکات پیش از خرید میلگرد ساده و آجدار

شناخت کامل ابزارها جهت استحکام ساختمان، سبب موفقیت در پروژه ساخت و ساز می‌شود. بنابراین ما سعی کردیم در این مقاله به معرفی و بررسی ویژگی ها و همچنین تفاوت میلگرد ساده و آج دار به صورت کامل بپردازیم. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت میلگرد ساده و آجدار با کارشناسان فروش آهن دپو به شماره  555 44 555 – 021  تماس حاصل فرمائید.

اشتراک گذاری محتوا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *