logo-ahan-depo
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نبشی چیست؟ با انواع آن آشنا شوید 

نبشی

فهرست مطالب

ثبت سفارش

برای ثبت سفارش فقط کافیه ایمیل خودتون رو برامون درج کنید تا در کوتاه ترین زمان ممکن کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

نبشی‌­ها درواقع نوعی پروفیل فولادی و یکی از مهم­ترین و پرکاربردترین آهن‌آلات در صنعت ساختمان‌سازی محسوب می­شوند. این محصولات امروزه در انواع و ابعاد مختلفی تولید و عرضه می­شوند و این مزیت باعث شده است تا بتوان از آن­ها در موقعیت‌­های مختلفی بهره­جویی کرد. رایج­ترین نوع LNP مواردی نظیر بال مساوی، بال نامساوی و اسپیرال هستند. نوع باکیفیت نبشی­‌ها را می­توان با جنس گالوانیزه گرم تهیه کرد.

تعریف نبشی به صورت تخصصی

نبشی چیست
نبشی چیست

نبشی­‌ها نوعی مقطع فولادی محسوب شده که با دو روش نورد گرم و نورد سرد تولید می­شوند. سطح مقطع این محصولات از 2 ضلع عمود بر هم تشکیل شده است. وظیفه این مقاطع به اتصال قسمت­‌های مختلف سازه­‌ها به یکدیگر محدود نمی­‌شود؛ بلکه این محصولات به طور ویژه برای توزیع بار و جلوگیری از تخریب سازه است. از آنجایی که سازه‌­ها در شرایط جغرافیایی مختلفی ساخته می­شوند، می­بایست جنس نبشی­ ها را متناسب با آب و هوای هر منطقه انتخاب کرد.

این محصولات برای ساخت انواع چهارچوب، پلکان، ساخت دکل و خرپا، پایه، پایه­‌های ستونی برای ایجاد فنس، ایجاد درپوش، ساخت سقف­‌های سبک، شیروانی، مهره­‌های مرتفع، پشت­بندها و بسیاری از موارد دیگر کاربرد دارند. همچنین پروفیل ال می­توانند یک مهارکننده ایده آل برای کاهش و توزیع نیرو باشند. سایر کاربردهای LNPها عبارتند از:

  1. استفاده از نبشی لقمه‌ای برای سازه­‌های مرتبط با آسانسور
  2. استفاده از تیرچه LNP برای سقف‌­های کرومیت
  3. به­ کارگیری برای بادبندها و سازه­‌های LSF
  4. به ­کارگیری برای اتصالات گوناگون
  5. توزیع نیرو و مهار دیوارهای سفالی
  6. دکل­‌های انتقال نیرو و ماشین‌­آلات صنعتی

آشنایی با انواع نبشی‌ها

انواع نبشی
انواع LNP

انواع پروفیل ال شکل را می­توان بر اساس معیارهای مختلفی تقسیم‌­بندی کرد. این مقاطع بر اساس نحوه تولید به دو نوع پرسی و فابریک تقسیم می­شوند. نوع پرسی این محصولات به وسیله ورق آهنی (6 متری) تولید و سپس شکل‌­دهی می­شوند. به بیان ساده، در این روش ورق­‌های رول شده را برش داده و سپس آن­ها را به روش نورد سرد به محصول نهایی مبدل می­کنند.

نبشی­‌های فابریک نیز با استفاده از نورد گرم تولید می­شوند. در این تکنیک، اسلب­‌های گداخته را شکل­‌دهی می­کنند. از جمله مزایای این روش می­توان به امکان برش­کاری، سوراخ‌­کاری و میزان انعطاف بالای محصولات نهایی آن اشاره داشت.

جدول مقایسه نبشی پرسی و نبشی فابریک

 نبشی پرسی (نورد سرد)نبشی فابریک (نورد گرم)
1هزینه پایین­ترهزینه بالاتر
2میزان بهره­وری متوسطبهره­وری بسیار بالا
3ابعاد محدودابعاد نامحدود

انواع نبشی‌ها بر اساس شکل ظاهری

این مقاطع آهنی به انواع بال مساوی، بال نامساوی و اسپیرال تقسیم‌­بندی می­شوند. توضیحات و تفاوت­‌های این محصولات را در ادامه خواهید خواند.

1.نبشی بال مساوی

این مقاطع همان­طور که از نام آن­ها قابل تشخیص است، از بال­‌هایی با طول برابر برخوردار هستند. اصولا در نقشه­‌های ساختمانی، پروفیل‌های ال شکل را با حرف انگلیسی L مشخص می­سازند و برای نشان دادن بال مساوی آن­ها پس از L، سایز بال را یادداشت می­کنند. به طور مثال، L600 بیانگر بال مساوی با اندازه بال 600 میلی­متر است. نبشی­‌های دارای بال مساوی نسبت به نمونه­‌های بال نامساوی از میزان تقاضای بالاتری برخوردار هستند.

2.نبشی بال نامساوی

نام این دسته از محصولات نیز گویای شکل ظاهری آن­ها است. بال این LNP نامساوی بوده و تنها در موارد خاصی کاربرد دارند. نبشی بال نامساوی در شرایطی کاربرد دارد که امکان استفاده از نوع بال مساوی وجود نداشته باشد. بنا بر دلایل ذکر شده، کارخانه‌­های محدودی اقدام به تولید این دسته از محصولات می­کنند. در نقشه­‌های ساختمان سازی، طول بال­ه‌ای نبشی به صورت مجزا درج می­شود. به طور مثال، L400*600 یک نبشی با بال نامساوی را نشان می­دهد.

3.نبشی‌های اسپیرال

این دسته از محصولات فولادی، نوعی از نبشی­‌های بال مساوی محسوب می­شوند که در سایزهای 20*20*20 الی 50*50*50 میلی­متر تولید و عرضه می­شوند. این محصولات همچنین با عنوان پروفیل ال بال مساوی نورد گرم نیز شناخته می‌­شوند.

آشنایی با انواع نبشی بر اساس جنس

انواع نبشی ساختمانی
انواع نبشی ساختمانی

امروزه انواع نبشی­ ها با آلیاژها و متریال مختلفی تولید و به بازار عرضه می­شوند. این محصولات بر اساس جنس آن­ها به انواع گالوانیزه، ضد زنگ، لقمه، پلاستیکی و PVC تقسیم می­شوند. در ادامه ویژگی‌­ها و توضیحات برخی از پرکاربردترین LNP­ها را ملاحظه خواهید کرد.

1.نبشی‌های گالوانیزه

این محصولات با استفاده از یک روکش با جنس گالوانیزه ساخته می­شوند.­ این ویژگی موجبات جلوگیری از زنگ زدن این محصولات را فراهم می­آورد. به طور کلی، نبشی­‌های گالوانیزه برای محیط­‌هایی که امکان خوردگی سازه وجود داشته باشد کاربرد داشته و نقش مؤثری را برای این شرایط ایفا می­سازند.

2.نبشی‌های ضد زنگ

برای ارتقای مقاومت نبشی در برابر خوردگی، این محصولات را به صورت ضد زنگ نیز تولید می­کنند. این پروفیل‌های ال در دو نوع T316 و T304 به بازار عرضه می­شوند. نوع T304 این محصولات به روش نورد گرم ساخته شده و این محصولات در برابر عناصر شیمیایی و آب نمک مقاومت بسیار بالایی را ارائه می­دهند. نوع T316 آن­ها نیز با پوشش کروم، نیکل و مولیبدن تولید و عرضه می­شوند. این محصولات از میزان مقاومت بالاتری برخوردار بوده و برای نگهداری کالاها، پایه‌­های ضد زنگ در صنایع دریایی و مواردی از این دست کاربرد دارند.

انواع ویژه LNPها

نمونه‌های ویژه‌تری از LNPها نیز وجود دارند که در شرایط خاصی استفاده از آنها کاربرد خواهد داشت. این محصولات که برای شرایط ویژه‌ای کاربرد دارند، با نام­های نبشی کرنربید و نبشی آلومینیومی شناخته می­شوند.

>نبشی کرنربید

این محصول به طور گسترده برای ساخت کناف ساختمان کاربرد دارد. همچنین این محصول برای ستون، دیوارها، سقف‌ها و دیوارهای کاذب و مواردی از این دست کاربرد دارد. این نوع از پروفیل ال شکل ساختمانی خود از نظر ساخت به انواع کاغذی، گالوانیزه و پلیمری تقسیم‌­بندی می­شود.

>نبشی آلومینیومی

این نوع از پروفیل نیز با استفاده از فلز سبک آلومینیوم و به دو شیوه پرسی و فابریک تولید می­شود. در خصوص ویژگی­‌های مهم این محصولات می­توان به مواردی مانند قابلیت حمل آسان، وزن سبک، مقاومت در برابر پوسیدگی و امکان بازیافت مجدد آن­ها اشاره داشت.

مروری بر تعریف تخصصی نبشی و انواع آن

همانطور که بررسی کردیم LNP ­ها ازجمله محصولات پرکاربرد برای صنعت ساختمان‌­سازی محسوب می­شوند. این محصولات قادر هستند تا به افزایش استحکام سازه‌­ها کمک شایانی را ارائه دهند. تنوع در نوع، شکل و ابعاد این محصولات باعث شده است که از آن­ها برای صنایع گوناگونی نظیر صنایع بسته­‌بندی، صنایع دریایی و … بتوان استفاده کرد. برای اطلاع از قیمت روز انواع نبشی­‌ها و دسترسی به انواع باکیفیت آن­ها می­توانید با واحد کارشناسان فروش وب سایت آهن دپو در ارتباط باشید.

اشتراک گذاری محتوا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *