logo-ahan-depo
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

میلگرد بستر چیست؟ آیا استفاده از آن الزامی است؟

میلگرد بستر چیست

فهرست مطالب

ثبت سفارش

برای ثبت سفارش فقط کافیه ایمیل خودتون رو برامون درج کنید تا در کوتاه ترین زمان ممکن کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

میلگرد بستر یکی از اصلی‌ترین مصالح ساختمانی است که از دو مفتول تشکیل شده، این مفتول‌ها به صورت موازی در طول 3 متر کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و فاصله بین آنها معمولا بین 11 تا 15 سانتی متر است. این میلگردها به شکل موازی در دیوارها قرار می‌گیرند و از طریق اتصال به عناصر دیگر، استحکام و مقاومت دیوارها را بهبود می‌بخشند. این اقدام همچنین به کاهش خطراتی نظیر ترک خوردن در دیوارها کمک می‌کند.

بنابراین به صورت کلی، میلگرد بستر نقش مهمی در افزایش استقامت و کاهش خطرات در ساختمان‌ها ایفا می‌کند و برای مقاومت در برابر حوادثی مانند زلزله، بسیار حیاتی است. در واقع استفاده از میلگرد بستر باعث افزایش مقاومت دیوارها در برابر تکان‌های شدید و انقباض دیوارها می‌شود. در این مقاله بیشتر با میلگرد بستر و ویژگی‌های آن آشنا خواهید شد.

الزام میلگرد بستر

انواع میلگرد بستر

میلگردهای بستر در دو مدل خرپایی و نردبانی دسته بندی می‌شوند که هر کدام براساس کاربردهایشان در بخش‌های مختلفی استفاده می‌شوند. در ادامه ویژگی‌های هرکدام از میلگردهای بستر را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

  • میلگرد بستر خرپایی: اگر مفتول‌های عرضی به صورت زیگزاگی باشند، میلگرد بستر خرپایی نام دارد. برای استفاده از میلگرد بستر خرپایی، آن را با قلاب و گیره به دیوار متصل کرده و سپس سیمان ریخته می‌شود. این اقدام به ادامه‌ی دیوارچینی کمک می‌کند. این نوع میلگرد برای دیوارهای غیر کامپوزیتی مناسب نیست.
  • میلگرد بستر نردبانی: اما اگر مفتول‌های عرضی صاف باشند و در واقع عمود بر مفتول‌های طولی نصب شده باشند، میلگرد بستر نردبانی خواهد بود. مانند میلگرد بستر خرپایی، این نوع میلگرد نیز با استفاده از قلاب و گیره به دیوار متصل می‌شود و دیوارچینی روی آن انجام می‌شود.

البته میلگردهای بستر از جنس نیز به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شوند مانند:

  • میلگرد بستر استنلس استیل: فولاد ضد زنگ یا استنلس استیل برای فولادی استفاده می‌شود که با حداقل 10 درصد کروم مخلوط شده و این موضوع باعث می‌شود که در برابر زنگ زدگی خوردگی بسیار مقاوم باشد.
  • میلگرد بستر فولاد: فولاد گالوانیزه جنس دیگری است که از آن برای ساخت میلگرد بستر استفاده می‌شود. فولاد گالوانیزه پوششی از جنس روی دارد که به عنوان یک مانع در برابر رطوبت هوا از فولاد محافظت می‌کند. این موضوع باعث می‌شود که فولاد گالوانیزه در برابر آب و زنگ زدگی مقاومت بسیار بالایی داشته باشد.

ویژگی‌های میلگرد بستر

میلگرد، عنصری کلیدی در ساختمان‌سازی است و نقش اساسی در افزایش استحکام ساختمان دارد چون با جلوگیری از شکستن و تحمل نیروهای کششی، ساختمان را قوی‌تر می‌کنند.

میلگرد بستر در ابعاد و انواع مختلفی تولید می‌شود و در ساختمان‌سازی برای افزایش مقاومت در مقابل نیروهای کششی استفاده می‌شود. اما باید توجه داشت که حین نصب میلگرد بستر، به رطوبت ملات دیواری که در آن نصب می‌شود دقت کنید. ملات یا میلگرد بستر در صورت حاوی رطوبت بودن می‌تواند زنگ‌زده شود و به استحکام ساختمان کمک نخواهد کرد. به علاوه، دلیل اصلی برای استفاده از میلگرد بستر به جای روش‌های دیگر، مقاومت بالاتر آن در برابر نیروهای کششی است. بنابراین، انتخاب آنها یک روش اقتصادی و موثر برای افزایش استحکام ساختمانها می‌باشد. در ادامه با چند ویژگی میلگردهای بستر بیشتر آشنا خواهیم شد.

1. حالت نردبانی: میلگرد بستر از قلاب و گیره ساخته می‌شود و دارای حالت نردبانی شکل دارد که به وسیله جوشکاری مقاومتی تولید می‌شود.

2. مقاومت در برابر رطوبت: این نوع میلگرد برای مقاومت در برابر رطوبت دارای مقاومت بالایی است.

3. کاربرد گسترده: میلگرد بستر در دیوارهای سفالی، آجری، باربر و غیر باربر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استفاده از میلگرد بستر باعث افزایش قدرت و مقاومت ساختمان در برابر نیروهای کششی شده و به عنوان یک روش اقتصادی در ساختمان‌سازی شناخته می‌شود.

مزایای استفاده از میلگرد بستر

میلگرد بستر

• استفاده از میلگرد بستر به دوغاب بندی احتیاجی ندارد و این موضوع باعث می‌شود تا نصبی آسان‌تر با هزینه‌ای کمتر داشته باشد.

• باعث استحکام فوق العاده ساختمان  در برابر سیل و زلزله است.

• اگر در یک سازه احتیاج به وصل کردن دیوارهای متقاطع دارید استفاده از میلگرد بستر یک پیشنهاد عالی برای شما محسوب می‌شود.

• مقاومت برشی داخل صفحه سازه مدنظر با میلگرد بستر افزایش پیدا می‌کند.

• استفاده از میلگرد بستر باعث  شکل پذیری خمش خارج از صفحه دیوار خواهد شد.

• استقامت برشی درون صفحه دیوار  با میلگرد بستر بسیار بیشتر خواهد شد.

• نصب میلگرد بستر باعث بیشتر شدن انسجام دیوار در هنگام زلزله شده و از ریزش بیرون از صفحه جلوگیری می‌کند.

• نصب این مقطع فولادی به بهبود شکل‌گیری دیوار کمک می‌کند.

• برای نصب میلگرد بستر نیازی به استفاده از واحدهای بنایی با هندسه ویژه نیست.

• امکان نصب، به شکل قائم در دیوار وجود دارد که این موضوع می‌تواند به معماری خوب سازه کمک کند.

آیا استفاده از میلگرد بستر ضروری است؟

ضرورت میلگرد بستر

همانطور که با میلگرد بستر آشنا شدیم. استفاده از آن برای استحکام بالای سازه و جلوگیری از ریزش بسیار ضروری است. بنابراین اگر در زمینه‌هایی کار می‌کنید که مرتبط با ساخت و ساز و یا خرید مصالح هستید باید بیشتر با میلگرد بستر آشنا باشید و اگر به کیفیت بنای مدنظرتان اهمیت می‌دهید استفاده از آن را جدی بگیرید.

میلگرد بستر انتخابی برای بنایی محکمتر

میلگردها به عنوان یکی از ساده‌ترین و مؤثرترین راه‌ها برای افزایش استحکام ساختمان‌ها در برابر عواملی مانند زلزله و ترک خوردن شناخته می‌شوند. این میلگردها از دو مفتول موازی به طول ۳ متر ساخته می‌شوند و به دو نوع نردبانی و خرپایی تقسیم می‌شوند. آن‌ها می‌توانند به صورت افقی یا عمودی در دیوارهای ساختمان جای داده شوند.

اشتراک گذاری محتوا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *