logo-ahan-depo
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تفاوت میلگرد و آرماتور در چیست؟ تفاوت‌های اصلی و جزئی

تفاوت میلگرد و آرماتور

فهرست مطالب

ثبت سفارش

برای ثبت سفارش فقط کافیه ایمیل خودتون رو برامون درج کنید تا در کوتاه ترین زمان ممکن کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

میلگرد و آرماتور دو نوع از مصالح ساختمانی هستند که در صنعت ساخت و ساز به کار می‌روند پس دانستن تفاوت میلگرد و آرماتور بسیار با اهمیت است. هر دو از جنس فولاد ساخته می‌شوند و در تقویت و استحکام‌بخشی به سازه‌ها و ساختمان‌ها نقش بسزایی دارند. با این حال، میلگرد و آرماتور دارای تفاوت‌های مهمی هستند. در واقع، آرماتور به شکل تغییر یافته میلگرد اطلاق می‌شود که توسط فرآیندهای حرارتی بدین صورت شده است. در این مقاله از وب‌سایت‌ آهن دپو قصد داریم تا شما عزیزان را با تفاوت‌های اصلی و جزئی میلگرد و آرماتور آشنا کنیم؛ با آهن دپو همراه باشید.

میلگرد یا آرماتوربندی؛ آیا می‌توان فقط یکی را برگزید؟

میلگرد، یکی از مصالح ساختمانی است که از جنس فولاد ساخته می‌شود و به صورت میله‌های استوانه‌ای در قطرهای متفاوت تولید می‌شود. این میله‌ها معمولا در طول استاندارد قطعه‌بندی شده و در بازار به فروش می‌رسند. انواع میلگرد به دلیل ویژگی‌های فیزیکی و مکانیکی قوی خود، در صنعت ساخت و ساز بسیار استفاده می‌شوند. آن‌ها قادرند بارهای فشاری و کششی را تحمل کنند و به سازه‌های ساختمانی و عمرانی استحکام و استقامت ببخشند.

در واقع، مقدار پایداری میلگرد که معمولا در جدول اشتال مشخص می‌شود، در مقاوم‌سازی بتن بسیار حائز اهمیت است. وقتی بتن با میلگرد ترکیب می‌شود، مقاومت کششی آن را تقویت می‌کند. هنگامی که میلگرد به واسطه خم کاری و برش‌کاری دستخوش تغییر شکل می‌شود و به همراه سیم‌های آرماتور بندی به هم قلاب می‌گردد، آرماتور نام می‌گیرد. در واقع، یک فاکتور مهم در تفاوت میلگرد و آرماتور تغییر شکل آن‌ها شناخته می‌شود. با وجود تفاوت میلگرد و آرماتور نمی‌توان یکی از آنها را برگزید زیرا وجود هردو در ساختمان الزامی‌ست.

نقش آرماتور در مقایسه با میلگرد

تفاوت آرماتور و میلگرد
ارائه دلایل تفاوت آرماتور و میلگرد

در ادامه و برای پاسخ به سوال تفاوت میلگرد و آرماتور در چیست، باید اذعان داشت که آرماتور هم از میلگرد خام ساخته می‌شود که به واسطه عملیات خم و جوش به این شکل تبدیل می‌گردد. آرماتور در بتن‌ریزی کاربرد داشته و‌ جایگاه ویژه‌ای در میان محصولات ساختمانی و استحکامی ساختمان ایفا می‌کند. در فرایند خمکاری و جوشکاری طبق نقشه جوش داده شده و با تبدیل به سازه اسکلتی، آرماتور نام می‌گیرد. به تهیه و ساخت آرماتورها، آرماتوربندی گفته می‌شود‌. علاوه بر این، جالب است بدانید که فولاد به کار رفته در بتن را هم آرماتور می‌گویند. میلگردهایی که به صورت تخصصی بسته و حالت داده شده‌اند را در فرایند بتن‌ریزی آرماتور می‌گویند. از این جهت، تفاوت عمده و اساسی میلگرد و آرماتور در کاربرد آن‌ها عنوان می‌شود.

هنگامی که آرماتورها در بتن قرار گرفته می‌شوند، در مقایسه با میلگرد خام، از دوام، ماندگاری و استقامت بیشتری برخوردار می‌گردند. از این رو، موجب افزایش میزان مقاومت و استحکام سازه‌ها می‌شود. انواع آرماتور در دو گروه طولی و عرضی دسته‌بندی می‌شوند. میلگردهای استفاده شده به صورت طولی، آرماتور طولی را شکل می‌دهند. علاوه بر این، میلگردهای عرضی آرماتور عرضی را تولید خواهد کرد. آرماتورهای عرضی دارای میلگردهایی با قطر 6 تا 12 میلی‌متر هستند و همچنین، آرماتور طولی هم میلگردهایی با قطر 10 تا 50 میلی‌متر دارد. این آرماتورهای مذکور، با کمک سیم مفتولی به هم اتصال داده می‌شوند.

 تفاوت‌‌های آرماتور و میلگرد چیست؟

تفاوت‌های میلگرد و آرماتور
تفاوت‌های اصلی و جزئی میان میلگرد و آرماتور

میلگرد و آرماتور دو نوع از مصالح ساختمانی پرطرفدار، پر مصرف و پرکاربرد هستند که جنسی فولادی دارند. با این وجود، تفاوت‌ها و تمایزهای بسیاری در بین دو مصالح ساختمانی وجود دارد.

در ادامه مطلب به بررسی تفاوت میلگرد و آرماتور از چندین جنبه خواهیم پرداخت. این موارد عبارتند از:

1.شکل ظاهری و ساختاری

شکل ظاهری یکی از تفاوت‌های میلگرد و آرماتور است. میلگرد ساختاری یکنواخت داشته و دارای هیچ‌گونه تغییر، دست کاری یا جوشکاری ندارد. در مقابل، آرماتور به طور معمول، برش خورده، جوشکاری شده و دارای خمکاری است. این عمده تفاوت این دو محصول محسوب می‌شود.

2.کاربرد متفاوت دلیلی بر تفاوت میلگرد و آرماتور

 به طور کلی، میلگرد یک نوع فولاد است که با استحکام بالا و با شکل یکپارچه تولید می‌شود. این محصول به دلیل خواص مکانیکی قوی خود، در صنایع مختلف به عنوان یک عنصر سازه‌ای استفاده می‌شود. میلگرد در صنایع ساختمان‌سازی به عنوان ماده اصلی برای تقویت و تثبیت سازه‌های بتنی مورد توجه قرار می‌گیرد. با این وجود، آرماتور معروف به طور معمول در ساخت بسترهای بتنی، ستون‌ها و … استفاده می‌شود. آرماتورها به صورت افقی و عمودی در سازه‌های بتنی قرار می‌گیرند و باعث افزایش مقاومت سازه در برابر نیروهای کششی می‌شوند.

اما این نکته مهم است که میلگرد تنها در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. در واقع، میلگرد در صنایع دیگری مانند صنایع راه سازی و پل‌سازی، صنعت نفت و گاز، صنایع دریایی، خودروسازی و … استفاده می‌شود. در این صنایع، میلگرد برای تولید اجزای سازه‌های فلزی، تثبیت و تقویت سازه‌ها، ساخت قطعات و تجهیزات مکانیکی و استفاده در فرآیندهای صنعتی مختلف استفاده می‌شود. با این وجود، آرماتور چنین قابلیت‌های متنوعی ندارد.

3.میزان مقاومت

از مهمترین دلایل تفاوت میلگرد و آرماتور در میزان مقاومت آنهاست. انواع میلگرد دارای میزان مقاومت و دوام مختلفی است و با انواع مختلفی تولید می‌شوند. مقاومت میلگرد به عنوان یک معیار اساسی در انتخاب آن‌ها در صنایع مختلف مورد توجه قرار می‌گیرد. اما آرماتورها، که یک نوع میلگرد هستند، با به کارگیری میلگردهای دارای مقاومت بالا تولید می‌گردد. بعد از اینکه آرماتورها تولید شدند، پروسه‌هایی همچون خمکاری، برش، جوشکاری و … را تجربه می‌کنند. بدین ترتیب، این امکان را دارند تا بتوانند در سازه‌های بتنی مورد استفاده قرار بگیرند. این عملیات به آرماتور امکان می‌دهد تا به صورت مشخص در سازه‌های بتنی کاربرد داشته باشد.

مروری بر تفاوت‌های میلگرد و آرماتور

تفاوت میلگرد و آرماتور در چیست
تفاوت میلگرد و آرماتور در چیست

به طور کلی، میلگرد دارای ظاهری یکپارچه بوده و آرماتور نیز پس از انجام برخی از عملیات برش، خم و جوشکاری از میلگرد نشات می‌گیرند و ظاهر متفاوتی دارند. علاوه بر این، کاربرد میلگرد بسیار متنوع است. در حالی که آرماتور تنها در بسترهای بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین، میلگرد برای کاربردهای مختلف در صنایع مختلف مناسب است و نه تنها محدود به صنعت ساختمان سازی و آرماتور بتنی استفاده می‌شود. در نهایت میزان مقاومت هم از دیگر تفاوت‌های این دو به حساب می‌آیند. شما هموطنان گرامی می‌توانید جهت تهیه انواع مقطع فولادی از جمله میلگرد و آرماتور با کارشناسان فروش ما در آهن دپو تماس بگیرید.

اشتراک گذاری محتوا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *