logo-ahan-depo
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تری دی پنل چیست و چه انواعی دارد؟

تری دی پنل

فهرست مطالب

ثبت سفارش

برای ثبت سفارش فقط کافیه ایمیل خودتون رو برامون درج کنید تا در کوتاه ترین زمان ممکن کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

امروزه بسیاری از کارهای ساختمان سازی روند گذشته را ندارد و پیشرفت‌های حاصل در آن سبب شده تا معماری سنتی کم کم رنگ باخته و معماری نوین جایگزین آن شود. برای درک این موضوع کافی است بدانید که دیگر دیوارکشی به صورت قدیمی و با آجر و سیمان انجام نمی‌شود و جای آن را دیوارهای پیش ساخته‌ای گرفتند که به راحتی نصب شده و دردسرهای گذشته را ندارند. به این دیوارها تری دی پنل می‌گویند.

فرقی نمی‌کند که سازه شما یک ساختمان مسکونی باشد یا مرکز اداری تجاری چون در هر حال تری دی پانل‌ها می‌توانند کاربرد گسترده‌ای در آن داشته باشند به طوری که در سقف، بام، دیوار و…. ساختمان‌ها می‌توان از آن استفاده نمود و با کاهش وزن کلی ساختمان علاوه بر امکان اجرای ساده‌تر دیوارها، هزینه‌ نهایی را نیز کاهش داد. علاوه ‌بر این موضوع، پانل‌های سه بعدی جدید در بحث دکوراسیون نیز کاربرد داشته و می‌توانند برای ایجاد سقف‌های کاذب و دیوارپوش‌های جذاب مورد استفاده قرار بگیرند.

ما تصمیم گرفتیم در این مقاله به تری دی پانل که نماد مهندسی نوین است بپردازیم و تمام موارد مربوط به آن را شرح دهیم. پس اگر می‌خواهید بدانید تری دی پانل چیست و با انواع تری دی پنل آشنا شوید تا پایان این مقاله همراه ما باشید. اما در صورتی که نیاز به خرید تری دی پنل با قیمت کارخانه دارید به بخش مربوطه مراجعه نمایید.

انواع تری دی پنل

تری دی پنل یا تری دی پانل چیست؟

در مقدمه کمی با 3dپنل آشنا شدیم و فهمیدیم نوعی دیوار پیش ساخته هستند؛ اما اگر بخواهیم به طور کامل در خصوص آن‌ها بدانیم باید بگوییم که تری دی پنل‌ها از دو صفحه مش، یک ورق یونولیت، خرپاهای فلزی و سیمان تشکیل شده‌اند؛ به نحوی که یونولیت در بین دو ورق مش قرار گرفته و هر دو مش نیز با استفاده از خرپاها به یکدیگر متصل شده‌اند. در نهایت نیز با استفاده از سیمان روکش می‌شوند و استحکام آن‌ها تضمین خواهد شد. این ساختار به سبب وجود یونولیت عایق است و به طورکلی نیز بسیار سبک بوده و وزن ساختمان را تا حدی زیادی کاهش می‌دهد به همین دلیل مورد توجه بسیاری از مهندسان قرار گرفته و به یکی از متریال‌های محبوب ساختمان سازی تبدیل شده است. علاوه بر این موضوع، عدم نیاز به آجر و خاک سیمان سبب می‌شود تا این دیوارها ساده‌تر از حالت عادی نصب شده و اجرای تخصصی اما ساده‌تری داشته باشند.

انواع تری دی پنل سقفی و دیواری

حال که به کاربرد 3dپانل این دیوارهای پیش ساخته دست یافتیم می‌توانیم بگوییم که تنوع ویژگی اصلی 3d پنل خواهد بود زیرا در غیر این صورت نمی‌توان از آن‌ها هم به عنوان دیوار و هم به عنوان سقف و بام استفاده کرد و ساخت ساختمان‌های متعدد را با آن‌ها جلو برد. به همین دلیل در ادامه به انواع تری دی پنل‌ها اشاره می‌کنیم و توضیح‌ مختصری در خصوص هرکدام خواهیم داد  تا کمی با دنیای متنوع این محصولات آشنا شوید.

این موارد عبارتند از:

تری دی پنل سقفی

همانطور که از نام این 3dpanel ها پیداست، کاربرد پانل سه بعدی سقفی در ساخت و اجرای سقف‌ها خواهد بود و به حالت شیب‌دار (با شیب کم) و افقی کار گذاشته می‌شود. این نوع دیوار، عایقی با ضخامت ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلی متر، عرضی در حدود ۸۰ تا ۱۰۰ سانتی متر و بتنی با ضخامت ۵ الی ۷ سانتی متر دارد. همچنین بد نیست بدانید این تری دی پانل به عنوان یک دیافراگم و عضو باربر خمشی نیز عمل می‌کند.

در سقف‌هایی که از تری دی پنل استفاده می‌شود می‌توان استحکام بیشتری را شاهد بود و در عین حال در صورت بروز حوادثی مثل سیل، زلزله و… با ریزش سقف آسیب خطرناک و سنگینی به افراد ساکن وارد نخواهد شد.

تری دی پانل

تری دی پنل دیواری

همانطور که اشاره شد، تری دی پنل (۳D Panel) به عنوان یک نوع دیوار پیش‌ساخته شناخته می‌شود که از سه قسمت اصلی تشکیل شده است: هسته عایق پلی استایرن نسوز یا همان یونولیت، شبکه‌های پیش‌جوش فولادی (Mesh) و یک لایه بتن. در این ساختار، یک لایه یونولیت بین دو شبکه فلزی به نام مش قرار گرفته و سپس با شاتکریت پوشانده می‌شود.در این بین تری دی پنل‌های دیواری اصولا به دو نوع متفاوت تقسیم می‌شوند که شامل:

  • تری دی پآنل باربر: اولین نوع پنل‌های دیواری پنل‌های باربر هستند که به عنوان دیوارهای برشی یا سیستم باربر جانبی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع پنل از ضخامت و قطر مفتول بالاتری بهره می‌برد و چگالی ماده عایق آن به چیزی حدود ۱۵ کیلوگرم بر متر مکعب می‌رسد.
  • تری دی پنل غیر باربر: این پنل درست کاربردی مخالف کاربرد پنل باربر دارد به طوری که اکثرا از آن به عنوان پارتیشن داخلی یا دیوار محیطی استفاده می‌شود. همچنین باید بدانید که منطقا به دلیل کاربرد این نوع 3dپنل، قطر و ضخامت آن نیز به نسبت نوع قبل کمتر است.

نسل جدید تری دی پنل متال فوم

 نسل دوم تری دی پنل‌ها را نوع متال فوم آن می‌سازد که در آن مواد اولیه یکسانی استفاده شده است اما با این تفاوت که یک قاب سبک فلزی نیز به عنوان چهارچوب آن قرار داده شده و میزان ایستایی و استحکام آن را بیشتر کرده است. این پانل‌ها بسیار پایدار هستند و بتن آن نیز دچار بهم ریختگی نمی‌شود به همین دلیل کیفیت دیوار نهایی بسیار بالا خواهد بود و نتیجه‌ی کار تا حد زیادی راضی کننده است.

استفاده از تری دی پنل متال فوم باعث افزایش سرعت ساخت می‌شود. این پانل‌ها به عنوان دیوارهای غیرباربر و جداکننده داخلی در زمینه‌های حریق، آکوستیک و سازه مورد بررسی و ارزیابی در مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن قرار می‌گیرند و استفاده از آن‌ها در محدوده الزامات ارائه شده مجاز است.

تری دی پنل

تری دی پنل دکوراتیو

بسیاری از تری دی پنل‌ها خاصیت زیرساختی نداشته و صرفا برای دکور سقف و دیوار استفاده می‌شوند. این پانل‌ها به عنوان یک دیوار پوشی جذاب و مقاوم شناخته شده به طوری که بسیاری از دکوراتورها تنها از این این پنل‌ها برای دکور سقف و دیوار استفاده می‌نمایند. زیرا علاوه بر جذابیت بصری، عایق بوده و در مصرف انرژی نیز صرفه جویی می‌نماید.

راهنمای جامع تری دی پنل و انواع 3dپانل

در این مقاله سعی کردیم به طور کامل در خصوص پنل‌های سه بعدی صحبت نماییم و انواع و ویژگیهای 3dپنل را به همراه یکدیگر بررسی نماییم. در آخر نیز پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که می‌خواهید از این دیوارهای پیش ساخته استفاده نمایید تمام شرایط را بررسی کرده سپس اقدام به خرید تری دی پنل نمایید و در جهت اجرای تری دی پانل گام بردارید.

اشتراک گذاری محتوا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *