logo-ahan-depo
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اسپیسر چیست؟ بازبینی مزایا و معایب آن

اسپیسر چیست و چه معایب و مزایایی دارد

فهرست مطالب

ثبت سفارش

برای ثبت سفارش فقط کافیه ایمیل خودتون رو برامون درج کنید تا در کوتاه ترین زمان ممکن کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

اسپیسر به معنای فاصله نگهدار که با نام دیگر لقمه بتن یا کاور میلگرد شناخته می‌شود، در مدل یا اندازه‌های گوناگون تولید می‌شود. این محصول کاربردی با ایجاد فضای مناسب بین سطح قالب و میلگرد باعث می‌شود که استحکام سازه به دلیل حفاظت از میلگرد در برابر خوردگی و زنگ زدگی بسیار بیشتر شود. استفاده از اسپیسرها می‌تواند سرعت فرآیندهای ساخت و ساز را افزایش دهد. امروزه، در بسیاری از پروژه‌های عمرانی و ساختمانی، این ابزارها به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند و برای بهبود کیفیت ساخت و ساز، شما نیز می‌توانید از این تجهیزات استفاده کنید.

اسپیسر ها در میان دو میلگرد قرار گرفته و فرآیند بتن ریزی را تسهیل خواهند کرد. این محصول کاربردی در مدل‌های مختلفی عرضه می‌شوند و وظیفه اصلی آنها، فاصله‌گذاری بین بتن و میلگرد است. پیمانکاران برای پوشش دادن بتن از قطعاتی مانند چوب یا سنگ به علت نداشتن دوام لازم استفاده نمی‌کنند، بنابراین فاصله نگهدار میلگرد نقش بسیار مهمی در ساختمان‌ها داشته و عملکرد بی‌نظیری دارند. برای خرید اسپیسر پلاستیکی و بتنی از این بخش اقدام نمایید.

اسپیسر
تصویر سه اسپیسر پلاستیکی برای پاسخ به سوال اسپیسر چیست

اسپیسر بتنی چیست؟

اسپیسر به عنوان یک فاصله‌گذار عمل می‌کند و می‌تواند از مواد مختلفی مانند فلز، بتن، چوب یا پلاستیک ساخته شود. در این بین اسپیسر بتن به محصولی گفته می‌شود که درون بتن دفن شده و به دلیل ایجاد فاصله بین بتن و میلگرد از خوردگی میلگردها جلوگیری می‌کند.

کاور میلگرد در اندازه‌های مختلف، از ۱۵ میلی‌متر تا ۱۵۰ میلی‌متر، برای استفاده در ساختمان‌ها تولید و عرضه می‌شوند. در گذشته، پیش از ابداع فاصله نگهدار پلاستیکی و بتنی، موادی مانند آجر، تکه‌های سنگی و چوب نقش فاصله‌دهنده بین میلگردها و سطوح سیمانی را برعهده داشتند؛ اما در واقع، این مواد به‌طور کافی پایدار نبودند و احتمال آسیب و تخریب آن‌ها بالا بود.

اسپیسر پلاستیکی چیست؟

اسپیسر پلاستیکی یک قطعه مکانیکی است که وظیفه‌ی ثابت نگه‌داشتن میلگردهای مورد استفاده در پروژه‌ی شما را بر عهده دارد.

کاربرد اصلی فاصله‌نگهدار پلاستیکی برای پیدا کردن محل صحیح میلگردها است. این ویژگی باعث می‌شود که انجام پروژه ساختمانی با روند بهتر و سریعتری رخ دهد. استفاده از اسپیسر پلاستیکی به دلیل تنوع زیادی که در طرح دارد بسیار متداول بوده و طرفداران زیادی دارد.

اسپیسر فلزی چیست؟

اسپیسرهای فلزی به گونه‌ای طراحی می‌شوند که آرماتورها بتوانند به راحتی روی آنها قرار گیرند و هیچ جابه‌جایی در آنها ایجاد نشود. یکی از ویژگی‌های مهم لقمه بتن فلزی، نزدیکی آنها به لحاظ جنسی با آرماتورها است که باعث پیوند بهتر اسپیسر با آرماتور و بتن می‌شود. از کاربردهای فاصله نگهدار فلزی می‌توان به استفاده از آنها به شکل میلگرد یا مفتول خم شده اشاره کرد که دوام بیشتری به سازه می‌بخشد.

معایب و مزایای اسپیسر بتنی، پلاستیکی یا فلزی

معایب و مزایای اسپیسر
تصویر چند اسپیسر بتنی برای نشان دادن معایب و مزایا

همانطور که اشاره شد اسپیسر از جنس‌های مختلفی تولید می‌شود و انواع اسپیسر ویژگی‌های متفاوتی دارند که موجب می‌شود معایب برخی از آنها بیشتر از مزایایشان باشد. شما از طریق آشنایی با ویژگی‌های هر کدام از این کاورهای میلگرد می‌توانید نمونه ایده‌آل خود را انتخاب کنید.

معایب و مزایای اسپیسر بتنی

به عنوان مثال اسپیسر بتنی از نظر قیمت، سختی و مقاومت از فاصله‌نگهدار میلگرد پلاستیکی بالاتر هستند. این اسپیسرها باعث کاهش آسیب رسیدن به بتن می‌شوند و به اندازه‌ مناسب برای نگهداری میلگردها کمک می‌کنند. حتماً توجه داشته باشید که ضریب حرارتی فاصله‌نگهدار بتنی با بتن سازه یکسان باشد تا کارایی لازم را داشته باشد.

معایب و مزایای اسپیسر پلاستیکی

اسپیسر پلاستیکی به دلیل داشتن مزایایی همچون وزن سبک‌تر، تولید در شکل‌ها و ابعاد متنوع و قیمت مناسب در صنعت ساخت و ساز بسیار پرطرفدار هستند. استفاده از لقمه بتن پلاستیکی سرعت اجرای کار را بالا می‌برد و از آن طرف نیاز به نیروی انسانی کمتری داشته که خود این موضوع باعث صرفه جویی اقتصادی زیادی خواهد شد.

آگاهی از تعریف و مزایا و معایب اسپیسر الزامی‌است

اگر بخواهیم مزایا و معایب اسپیسر فلزی را بررسی کنیم در درجه اول باید بگوییم که فاصله‌نگهدار بتن فلزی به علت تطابق جنس با میلگردها و قابلیت نگهداری بدون جابه‌جایی، برای سازه‌های بتنی بسیار کاربردی هستند. فاصله‌نگهدار فلزی معمولا از جنس فولاد ساخته شده و قادر به نگهداری میلگرد در موقعیت مناسب هستند. برای ساخت کاور میلگرد فلزی نیاز به نیرو و زمان بیشتری نسبت به سایر انواع آن وجود دارد که این موضوع می‌تواند به صورت مستقیم منجر به افزایش هزینه‌ها شود. همچنین، در مقایسه با نوع پلاستیکی، نوع فلزی دارای وزن سنگین‌تری هستند. 

اشتراک گذاری محتوا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *