logo-ahan-depo
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مفتول گالوانیزه چیست و به چه روشی تولید می شود؟

مفتول گالوانیزه

فهرست مطالب

ثبت سفارش

برای ثبت سفارش فقط کافیه ایمیل خودتون رو برامون درج کنید تا در کوتاه ترین زمان ممکن کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

همانطور که می دانید تجهیزات و مصالح ساختمانی مختلفی برای ساخت و ساز و ساختمان سازی استفاده می شود که هر کدام کارایی خاص خود را دارد. در بین این مصالح، مفتول گالوانیزه نقش بسزایی در امر ساخت و ساز دارند. استفاده از مفتول ها از دیرباز معمول بوده است. مفتول از سیم تک رشته ای از جنس فلز و یک عایق از جنس پلیمر pvc تشکیل شده است.

سیم مفتول دارای انواع مختلفی می باشند که شامل: مفتول گالوانیزه، مفتول کششی، مفتول سیاه و غیره می باشد. در ادامه این مقاله در بین انواع مفتول به بررسی مفتول گالوانیزه و شرایط تولید آن که یکی از مهم ترین مصالح ساختمانی است، می پردازیم.

مفتول گالوانیزه چیست؟



یک نوع سیم پر کاربرد در صنعت است که با نام مفتول سفید شناخته می شود. سیم مفتول گالوانیزه همانطور که از نامش پیداست از گالوانیزه شدن مفتول سیاه به دست می‌آید. اگر نمی دانید سیم سیاه چیست می‌توانید جهت کسب اطلاعات تکمیلی به صفحه هرآنچه باید در مورد سیم مفتول سیاه بدانید مراجعه نمایید. مفتول گالوانیزه در واقع یک محصول فولادی است که سطحی از فلز بر روی آن به کار می رود. مفتول سفید ابتدا از مفتول سیاه ساخته می شود. گالوانیزه شدن، فرایندی است که سبب مقاومت مفتول در برابر زنگ زدگی و اکسیده شدن می گردد.

علت این مقاومت در مقابل زنگ زدگی و پوسیدگی، روکشی است که بر روی سیم مفتول ایجاد شده است. مفتول گالوانیزه به دو روش گالوانیزاسیون سرد و گرم تولید می شود. در واقع برای تولید آن فولاد عاری از اکسید را در وان مذاب روی غوطه ور قرار می‌ دهند که سبب ایجاد یک پوشش فلز روی می گردد این پوشش از خوردگی فلز پایه محافظت می کند.

مفتول گالوانیزه چیست
مفتول گالوانیزه چیست

انواع مفتول گالوانیزه

انواع مختلفی از مفتول گالوانیزه وجود دارد که شامل:

  • مفتول گالوانیزه سرد
  • مفتول گالوانیزه گرم

در ادامه به بررسی این دو نوع مفتول سفید می پردازیم.

مفتول نوع سرد

در این روش مفتول سیاه با سیستم آبکاری با برق – الکترولیز دارای پوشش از جنس فلز روی می شود. به همین دلیل ضخامت روی کم می باشد. مفتول سفید در روش سرد معمولاً با قطر نیم تا ۶ میلیمتر تهیه می شوند. در این روش مفتول سفید به دو شکل کلاف و شاخه ای تولید می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در جهت درک عمیق مفهوم گالوانیزاسیون به صفحه‌ی تفاوت گالوانیزه گرم و سرد مراجعه نمایید.

مفتول نوع گرم

از طریق گالوانیزاسیون داغ، مفتول سیاه حرارت داده می شود که در اثر حرارت کربن آن به حداقل ممکن رسیده و به دلیل غوطه ور شدن در مذاب روی، روکش دهی می شود. در واقع فرایندی است که آهن و فولاد را در دمای 840 درجه فارنهایت از وان مذاب روی عبور می دهند و این آلیاژ های پایه توسط فلز روی، پوشش دهی می شوند. آنچه که سبب ایجاد یک پوشش مقاوم در برابر خوردگی می شود کربنات روی است. که از واکنشی که زینک اکسید با co2 می دهد ایجاد می شود. زینک اکسید نیز زمانی که مفتول ها از وان خارج می شوند بر اثر واکنش روی خالص با اکسیژن هوا تولید می شود. در گالوانیزاسیون گرم ضخامت فلز روی بیشتر است.

به طور کلی نحوه ساخت گالوانیزه گرم در پنج مرحله انجام می شود.

  1. آماده سازی مفتول سیاه جهت گالوانیزاسیون: این مرحله که به آن باز پخت نیز گفته می شود. گالوانیزه کردن مفتول سیاه در دمای 800تا 900 درجه فارنهات انجام می گیرد.
  2. اکسید زدایی :به این مرحله اسید شور شدن نیز می گویند. در این مرحله مفتول سیا حرارت دره از وان اسید عبور داده می شود.
  3. عبور از کوره مذاب روی :پس از عبور از وان اسید آلیاژ مورد نظر از کوره مذاب روی عبور می کند. در این مرحله روی اضافی سطح مفتول نیز برداشته می شود.
  4. سیستم خنک کننده: آب و هوا سبب خنک شدن آلیاژ مورد نظر می شود.
  5. سیستم جمع کن: در سه حالت عمومی معمولی، عمومی پروانه و بغل زیر افقی انجام می شود.

مفتول پرکربن یا کم کربن چیست؟

روش تولید مفتول گالوانیزه
مفتول گالوانیزه پرکربن

مفتول گالوانیزه گرم در دو نوع پر کربن و کم کربن موجود است که بستگی به کربن به کار رفته در آن، استحکام کششی هم مشخص می گردد. میزان کربن با سختی سیم مفتول رابطه مستقیم دارد به گونه ای که هر چه سیم مفتول کربن بیشتری داشته باشد، میزان سختی آن نیز بیشتر می شود. از روش های دیگری که می توان مفتول گالوانیزه را در برابر خوردگی مقاوم کرد، افزودن آلومینیوم به روی می باشد. آنچه که بسیار اهمیت دارد طول عمر بالای آن می باشد بنابراین، مفتول ها به بالاترین درجه مقاومت برسند تا بتوان بیشترین بهره وری را از آن ها برد.

تفاوت مفتول تولیدی ایران و چین

یک نوع تقسیم بندی دیگر برای انواع مفتول گالوانیزه نیز به کار می‌رود. به دلیل ساخت در کارخانجات ایرانی و چینی، این محصول را به دو دسته‌ی مفتول ایرانی و مفتول چینی تقسیم بندی می‌نمایند. از تفاوت های این دو نوع می توان به مقاومت آنها در برابر زنگ زدگی و رطوبت اشاره کرد. سیم مفتول گالوانیزه ای که توسط کارخانه های ایرانی تولید می‌شود صد در صد دارای مقاومت بیشتری نسبت به محصولات چینی است. وزن کلاف های این محصول با یک دیگر کمی متفاوت می باشد. از مزیت های مفتول چینی می توان به، نرم بودن، ضخامت یکنواخت، وزن یکسان کلاف ها و نداشتن تلرانس و تغییر قطر کلاف مفتول در برخی مصارف اشاره کرد. کلاف های چینی دارای وزن یکسانی می‌باشند. برای مشاهده قیمت مفتول گالوانیزه میتوانید به صفحه مربوطه مراجعه نمایید.

اشتراک گذاری محتوا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *