logo-ahan-depo
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سقف کرومیت چیست و چه کاربردهایی دارد؟

فهرست مطالب

ثبت سفارش

برای ثبت سفارش فقط کافیه ایمیل خودتون رو برامون درج کنید تا در کوتاه ترین زمان ممکن کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

یکی از مهمترین سوالاتی که در ذهن اکثر افراد وجود دارد “سقف کرومیت چیست و چه کاربردهایی دارد؟” می‌باشد. در ادامه پیش مقدمه ای درباره این محصول کاربردی ارائه خواهیم داد.

مقدمه سقف کرومیت چیست و چه کاربردهایی دارد؟

موفقیت در پروژه ساخت و ساز و برج سازی، در گرو استفاده از ابزارهای با کیفیت و مقاوم در برابر آسیب های احتمالی می‌باشد. سقف کرومیت از جمله عنصر ضروری است، که در ساخت و ساز به ویژه سازه های چند طبقه مورد استفاده قرار می‌گیرد. سقف ساختمان مهمترین جز در یک سازه است که انتخاب نوع سقف نیازمند دقت و توجه بسیار بالایی خواهد بود. به دلیل مشکلات و محدودیت هایی که برخی از سقف ها در امر اجرایی دارند، سقف کرومیت مناسب ترین گزینه به حساب می‌آید. در ادامه با ویژگی ها و نحوه اجرای سقف کرومیت و پاسخ به پرسش مهم سقف کرومیت چیست و چه کاربردهایی دارد؟ بیشتر آشنا می‌شوید.

بیشتر بدانیم: کاربرد تیرچه بتنی در ساختمان

اولین و مهمترین سوالی که درباره سقف کرومیت و تیرچه ها ذهن خریداران را درگیر می‌کند، این که “سقف کرومیت چیست و چه کاربردهایی دارد؟”.

سقف کرومیت، یک نوع سقف از پیش ساخته است که مهمترین ویژگی آن یکپارچگی بالا می‌باشد. این نوع از سقف با داشتن مزیت های فراوان مورد توجه و استقبال اکثر افراد قرارگرفته و در سازه های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع مختلفی از سقف کرومیت کامپوزیت کرومیت، ضربی کرومیت،‌ پلیمری کرومیت، کاذب کرومیت در بازار عرضه می‌شود. با وجود این که، سقف تیرچه بلوک مشکلات طاق ضربی را برطرف کرد، اما به دلیل داشتن مشکلاتی از جمله نیاز به شمع بندی، جای خود را به گزینه ایده آل تری به نام سقف کرومیتی داده است. تیرچه ها در سقف کرومیت با فاصله بیشتری نسبت به تیرچه های معمولی قرار می گیرند، بنابراین به تعداد کمتری از آنها برای سقف کرومیت نیاز داریم. این امر سبب کم شدن هزینه ها می گردد.

مزایای سقف کرومیت

سقف کرومیت چیست
تصویر سقف کرومیت

از جمله مزیت های سقف کرومیت می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • تیرچه های کرومیت حالتی ایستاده دارند و نیازی به شمع بندی در زیر سقف ندارد.
  • وزن کمتری نسبت به سقف های دیگر دارد.
  • امکان اجرا چند سقف به طور همزمان
  • پایین بودن تنش در بتن
  • مقرون به صرفه بودن
  • عدم نیاز به جک در زیر سقف
  • عدم نیاز به آرماتور حرارتی
  • صرفه جویی در مصرف بتن به دلیل استفاده از بلوک های تو خالی و حذف بتن منطقه کششی
  • مقاومت بالا و امکان شکل دهی از دیگر مزیت های سقف کرومیت می باشد.

معایب سقف کرومیت

معایب سقف کرومیت به شرح زیر می باشد :

  • برای اجرا، نیاز به نیروهای متخصص و ماهر دارد.
  • نیاز به سقف کاذب دارد.
  • احتمال بروز اشکال در مرحله بتن ریزی.
  • احتمال نمایان شدن آن از زیر گچ کاری سقف با گذشت زمان.

اجزای تشکیل دهنده سقف کرومیت

سقف کرومیت از اجزای مختلفی تشکیل شده است.

  • بتن پوشش
  • میلگرد افت
  • حرارت
  • تیرچه های فولادی با جان باز
  • بلوک ها

در ادامه به بررسی هر یک از این اجزا می پردازیم.

بتن پوششی

بتن رویه و پوششی پس از نصب بلوک ها و تیرچه ها، اجرا می گردد.

میلگرد حرارتی

برای مقابله با تنش های ناشی از افت و تغییرات درجه حرارت در قسمت فوقانی سقف و در جهت عمود بر تیرچه نصب می شوند.

تیرچه های فولادی با جان باز

نوعی سازه پیش ساخته است و طی دو مرحله قبل از قرار گرفتن در بتن و پس از قرار گرفتن بتن بارگذاری می شود.

بلوک پر کننده

این جز از سقف کرومیت، نقش پراکندگی و پر کنندگی را اجرا می کند و در سه نوع سیمانی و سفالی و پلی استایرن تهیه شده است. بلوک ها نقشی در استحکام و مقاومت ندارند.

کلاف عرضی

به عنوان عضو اصلی و الزامی سقف کرومیت شناخته شده است. عرض هر کلاف 10cm است و شامل حداقل دو میلگرد با قطر 12mm می باشد.

*نکته ای که در استفاده از کلاف باید مورد توجه قرار بگیرد این است که در دهانه های کمتر از 5.5 متر حداقل یک کلاف عرضی برای اجرا لازم است و در دهانه های بزرگ، فاصله دو کلاف عرضی نباید از 2.5 متر بیشتر شود.

نحوه اجرای سقف کرومیت

نحوه اجرای آن مانند سقف تیرچه بلوک بوده با این تفاوت که در آن از تیرچه های فلزی که حالت ایستاده دارند استفاده می شود، ولی در سقف تیرچه بلوک، تیرچه های فولادی مورد استفاده قرار می گیرد. برای اجرای این نوع سقف ابتدا به انتخاب نوع قالب آن می پردازیم که به دو دسته تقسیم می شود :

  1. سقف کرومیت با قالب دائمی : در آن از تیرچه های کرومیت به همراه بلوک پلی استایرن و یا سیمانی استفاده می شود.
  2. سقف کرومیت با قالب موقت : از قالب های فلزی و پلاستیکی که قابل استفاده مجدد نیز هستند استفاده می شود.

اجرای سقف کرومیت

سقف کرومیت
یونولیت در سقف کرومیت

بعد از انتخاب نوع قالب سقف کرومیت به اجرای آن می پردازیم. اجرای سقف کرومیت در پنج مرحله انجام می شود که در زیر توضیح می‌دهیم:

1.نصب تیرچه های کرومیت

در این مرحله ابتدا باید تیرچه ها را اندازه گیری کنید و از سالم بودن و بی عیب بودن آن اطمینان حاصل کرده سپس آنها را برروی سازه قرار دهید.

تیرچه ها بسته به نوع قالب در فاصله های معینی قرار می گیرند که غالبا در فاصله ۷۰ سانتی متری از هم درون دهانه تیرها نصب می گردند.

2.بلوک گذاری سقف تیرچه

در این مرحله بلوک ها جایگذاری می شوند، که نیازمند دقت بالا می باشد. مهمترین امری که در این مرحله باید به آن توجه می شود، توجه به سالم بودن و عدم خوردگی بلوک ها می باشد. بلوک ها بنا به جنسی که دارند تقسیم بندی شده اند و در جنس ها ی سفالی بتنی و یونولیت پلی استایرن مورد استفاده قرار می گیرند که سبب کاهش وزن سقف می شود. فاصله تیرچه ها از یک دیگر و همچنین ضخامت سقف تامین کننده ارتفاع و طول بلوکه ها می باشد. در پروژه های ساخت و ساز برای صرفه جویی در زمان و هزینه از بلوک گذاری استفاده می کنند.

3.کلاف های عرضی

کلاف عرضی در اجرای سقف کرومیت لازم و ضروری می باشد. در ضمن عرض این کلاف ها نباید از ۱۰ سانتیمتر کمتر باشد.

4.اجرای میلگردهای حرارتی

در این مرحله میلگرد حرارتی در جای مخصوص خود جایگذاری می شوند. معمولا از میلگردهای نمره 6 استفاده می شود. میلگرد های حرارتی را در قسمت فوقانی سقف در جهت عمود منظور مقابله با تنش های ناشی از افت و تغییر دما به تیرچه ها جوش می دهند.

5.بتن ریزی

بتن ریزی آخرین مرحله می باشد که سبب کاهش لرزش سقف می گردد. البته در این مرحله نباید بتن ها را در یک قسمت تخلیه کنیم. در صورت استفاده از یونولیت در اجرای این نوع سقف ابتدا باید تکه های اضافی را از ما بین تیرچه ها را جمع آوری شوند و سپس با بتن ریزی کرد.

کاربرد سقف کرومیت

به دلیل عدم استفاده از شمع بندی در کلیه سازه های فولادی و بتنی، سقف کرومیت مورد استفاده قرار می گیرد. در انواع ساختمان های صنعتی و اداری از سقف کرومیت به خاطر مقاومت بالا و استحکام زیاداستفاده می شود. از این محصول در مناطق آسیب دیده نیز استفاده می شود. امیدواریم در مقاله “سقف کرومیت چیست و چه کاربردهایی دارد؟” اطلاعات مفیدی را در اختبار شما قرار داده باشیم.

کلام آخر !!!

به دلیل دارا بودن تمام ایده آل ها، این محصول مورد توجه اکثر مهندسان قرار گرفته است. این محصول به دلیل مقرون به صرفه بودن و مقاومت بالا در برابر حوادث جز برترین ها در رده محصولات خود می باشد، که این امر سبب بهبود در ساخت و ساز می گردد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت تیرچه و نصب آن با کارشناسان فروش آهن دپو به شماره  555 44 555 – 021  تماس حاصل فرمائید.

اشتراک گذاری محتوا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *