logo-ahan-depo
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تفاوت گالوانیزه گرم و سرد

تفاوت گالوانیزه گرم و سرد

فهرست مطالب

ثبت سفارش

برای ثبت سفارش فقط کافیه ایمیل خودتون رو برامون درج کنید تا در کوتاه ترین زمان ممکن کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

در این مقاله قصد داریم توضیح مختصری درباره‌ی گالوانیزه کردن و تفاوت گالوانیزه گرم و سرد خدمت شما ارائه کنیم؛ با ما همراه باشید.

مقدمه تفاوت گالوانیزه گرم و سرد

برای جلوگیری از خوردگی و زنگ‌زدگی فلزات، آن‌ها را توسط لایه‌ایی از فلز «روی» یا به لاتین “Zink” می‌پوشانند تا در برابر رطوبت و اکسید شدن مقاوم باشند. این پوشش‌دار کردن فلزات با استفاده از «روی» و به روش‌های مختلف صورت می‌گیرد. این عمل را گالوانیزه کردن فلزات گویند. در اینجا به تفاوت گالوانیزه گرم و سرد خواهیم پرداخت تا در هنگام خرید فلزات گالوانیزه مانند مفتول گالونیزه، ورق گالوانیزه، لوله گالوانیزه، درک مناسبی نسبت به آن‌ها داشته و با آگاهی کافی ، اقدام به خرید نمایید.

گالوانیزه گرم چیست؟

تفاوت گالوانیزه گرم و سرد
مفتول گالوانیزه گرم شده

قبل از فهم تفاوت گالوانیزه گرم و سرد، باید درکی جزئی از گالوانیزه گرم داشته باشیم. در این روش گالوانیزاسیون فلزات توسط یک لایه از «روی» مذاب شده پوشانیده می‌شوند. البته باید خاطر نشان کرد که برای ضخامت بالای ۲۵ میکرومتر، گالوانیزاسیون به روش گرم مناسب‌ترین روش است. گالوانیزه گرم به دو صورت انجام می شود:

  1. پی در پی
  2. دسته ای

در گالوانیزاسیون به روش گرم فلز مورد نظر در وان مذاب «روی» با دمای تقریبی ۴۶۰ درجه سانتی‌گراد غلطانده می‌شود. پس از خارج شدن از وان، با اکسیژن و کربن واکنش داده و لایه «روی» تولید می‌شود.

مزایای گالوانیزه گرم

میزان ماندگاری و دوام بسیار بالا از مهمترین مزایای گالوانیزه گرم می‌باشد. در سایر روش‌های گالوانیزاسیون زمانی که سطح پوشش دچار خراش یا خوردگی شود، آهن مورد نظر دچار زنگ‌زدگی می‌شود. اما در روش گالوانیزه گرم، سطح روی دوباره شروع به بازسازی خود می ‎کند. با این مرحله امکان پوشش‌دهی برای انواع آهن آلات امکان پذیر و هزینه نهایی انجام گالوانیزاسیون نیز در این روش مقرون به صرفه می‌باشد. در تولید مفتول نیز از روش گالوانیزه گرم استفاده می‌شود. پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به صفحه مفتول گالوانیزه چیست و به چه روشی تولید می‌شود؟ مراجعه نمایید.

گالوانیزه سرد چیست؟

گالوانیزه سرد
تیرآهن تحت گالوانیزه سرد

قبل از فهم تفاوت گالوانیزه گرم و سرد، باید درکی جزئی از گالوانیزه سرد داشته باشیم. در این متد، لایه‌ی “روی” که با الکترولیز کردن نمک‌های موجود در یک سری محلول آبی که برای این کار در نظر گرفته شده‌اند، فلز مورد نظر را می پوشانند. به دلیل ضخامت کمتر، گالوانیزه سرد نسبت به گالوانیزه گرم برای مصارف خانگی مناسب‌تر است.

مزایای گالوانیزه سرد

هزینه انجام گالوانیزه در این روش نسبت به سایر روش‌ها پایین‌تر می‌باشد. همچنین نسبت به سایر روش‌های گالوانیزه سریع‌تر انجام ‌می‌شود.

آبکاری گالوانیزه گرم و سرد

تفاوت گالوانیزه گرم و سرد در آبکاری آن ها نیز مشهود است. در مرحله آبکاری به شیوه گالوانیزه گرم ابتدا فلز را داخل وان روی قرار می‌دهند. زمانی که فلز غلطانده شده در مذاب روی بیرون کشیده می‌شود، فلز در لایه بیرونی با اکسیژن و کربن و در لایه داخلی با بدنه اصلی فلز واکنش داده و لایه‌ی مقاومی از فلز روی را تشکیل می‌دهد. اما در مرحله گالوانیزه سرد که بسیار سریع تر از گالوانبره گرم می‌باشد، ابتدا مقداری نمک را با محلول اسیدی یا آبی اضافه می‌کنیم، سپس با به کمک این محلول قطعه مورد نظر را اسپری می‌کنیم. در واقع در روش گالوانیزاسیون گرم، روی به کار رفته بسیار براق و یکدست می‌باشد.

خدمات آبکاری گالوانیزه گرم و سرد

در پاراگراف بالا به طور مختصر و مفید درباره‌ی شیوه‌های مختلف تفاوت گالوانیزه گرم و سرد از لحاظ آبکاری پرداختیم. حال می‌خواهیم تمامی خدمات آبکاری گالوانیزه سرد و گرم را که توسط گروه صنعتی آهن دپو صورت می‌گیرد، نام ببریم: گالوانیزه با کروماته 1-سفید  2-زرد  3-سبز  4-مشکی

تفاوت ورق گالوانیزه و روغنی

فرق گالوانیزه سرد و گرم
عکس گالوانیزه کردن آهن آلات

خارج از بحث تفاوت گالوانیزه گرم و سرد، تفاوت ورق گالوانیزه و ورق روغنی از نکات حائز اهمیت می باشد. ورق روغنی به ورق سردی گفته می‌شود که توسط تکنولوژی نورد سرد تولید می‌شود و بنا به دلایل مختلف مثل زنگ‌زدگی و خوردگی ورق، آن را روغن کاری می‌کنند. شرکت‌های فولاد مبارکه، هفت الماس، فولاد درخشان و فولاد غرب این محصول را در ضخامت‌های ۰٫۳ تا ۳ میلی‌متر و با عرض ۱۰۰ تا ۱۲۵ سانتی‌متر تولید و روانه بازارهای داخلی می‌کنند. برای تولید ورق روغنی از ورق‌ سیاه و کمی کربن استفاده می‌شود. ورق سیاه اسیدشو می‌شود و پولک سیاهی که روی سطحش وجود دارد، آن را پاکسازی می‌کند. سپس با انجام چندین مرحله نوردکاری سرد، ورق روغنی تبدیل می‌شود. اما در رابطه با تفاوت این دو ورق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • طول عمر

طبق تحقیقات انجامن شده در آزماشگا‌ه‌ها، ورق‌های گالوانیزه حدوداً ۵۰ سال عمر می‌کند. اما عمر مفیدشان بین ۱۸ تا ۲۸ سال است. اما ورق‌های دیگری اهمچون ورق‌ روغنی بین دو تا ۱۱ سال عمر مفیدی دارند.

  • هزینه تولید

قیمت تمام شده تولید با توجه به سایز طول، عرض و ضخامت تغییر خواهد کرد. اما هزینه تولید ورق‌های گالوانیزه از ورق‌های روغنی بیشتر است.

  • هزینه نگهداری

با توجه به اینکه عنصر روی در تولید ورق گالوانیزه، به خوبی به فولاد می‌چسبد، در مدت زمان طولانی هزینه نگهداری کمتری نسبت به ورق روغنی و سایر ورق‌ها خواهد داشت.

  • ابعاد

عرض تولیدی برای هر دو نوع ورق، بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ سانتی‌متر است. اما ضخامت ورق‌های گالوانیزه بیشتر از ورق‌های روغنی می‌باشد که به شرح زیر است:

روغنی: ۰٫۳ تا ۳ میلی‌متر
گالوانیزه: ۰٫۱۸ تا ۶ میلی‌متر

  • ظاهر

ورق‌های روغنی در ساخت خودرو، لوازم خانگی و… کاربرد بیشتری دارد. اما از ورق‌ گالوانیزه برای ساخت کانال کولر، لوله و… استفاده می‌شود، پس می‌توان نتیجه گرفت که ظاهر ورق روغنی به مراتب از ورق گالوانیزه بهتر است.

  • قابلیت اعتماد و اطمینان

اعتمادها به ورق گالوانیزه بیشتر از ورق روغنی می‌باشد. زیرا استاندارد های مربوط به ورق گالوانیزه به مراتب سخت‌تر و بیشتر می‌باشد.

  • بازرسی دوره‌ای سازه

از دو روش آزماشگاهی و چمشی برای اطمینان از سلامت سازه‌هایی که با ورق روغنی مورد استفاده قرار می‌گیرند، استفاده می‌شود. ورق گالوانیزه به دلیل مرغوبیت و کیفیت بسیار بالا نیاز خاصی به بازرسی و انجام روش‌های آزمایشگاهی خاص ندارند. بلکه از طریق چشم قابل تشخیص می‌باشند.

انتخاب گالوانیزه گرم و یا سرد برای سازه

شاید مهمترین سوالی که برای خوانندگان مقاله ” تفاوت گالوانیزه گرم و سرد ” به وجود آمده، این است که کدام نوع از محصولات گالوانیزه مناسب‌تر است، گالوانیزه گرم یا سرد؟

به طور مثال، شاید کاری که شما در حال انجام آن هستید، جزء دسته بندی کارهای خانگی یا کوچک است و آن‌چنان کیفیت کار برایتان اهمیت ندارد. توصیه ما به شما استفاده از محصولات گالوانیزاسیون سرد می‌باشد. اما اگر کیفیت و مقاومت کار برایتان حرف اول را بزند، توصیه گروه «آهن دپو» این است که حتماً از محصولات با گالوانیزاسیون گرم استفاده کنید. البته محصولات گالوانیزاسیون گرم نسبت به سرد از قیمت مناسب‌تری نیز برخوردارند و با توجه به دوام بالا، بسیار مقرون به صرفه هستند. امیدواریم اطلاعات مفیدی را درباره‌ی انواع گالوانیزه ارائه داده باشیم. برای دریافت اطلاعات دقیق تر درباره‌ی می‌توانید از دیگر منابع آهن دپو استفاده نمایید.

اشتراک گذاری محتوا:

2 پاسخ

  1. مقاله‌ای جامع و خواندنی درباره تفاوت‌های گالوانیزه گرم و سرد. توضیحات دقیقی از روش‌های گالوانیزه کردن و مزایا و معایب هر دو روش ارائه شده است. این مقاله به خواننده کمک می‌کند تا با مزایا و معایب هر روش آشنا شده و تصمیم بهتری در خرید و استفاده از این نوع فلزات بگیرد.
    ممنون از زحماتتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *