logo-ahan-depo
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هر آنچه باید در مورد سیم مفتول سیاه بدانید

سیم سیاه

فهرست مطالب

ثبت سفارش

برای ثبت سفارش فقط کافیه ایمیل خودتون رو برامون درج کنید تا در کوتاه ترین زمان ممکن کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

یکی از مهم ترین مصالح مورد استفاده در صنعت ساختمان سیم سیاه یا همان مفتول آرماتوربندی است که کاربردهای زیادی دارد. محصولات مفتولی دارای انواع مختلفی می باشند که هر یک از آنها، کاربرد خاص خود را دارد. از بین آنها می توان، مفتول آرماتوربندی را یکی از اصلی ترین و مهم ترین انواع آن معرفی کرد. بتن به تنهایی مقاومت بالایی دارد اما برای افزایش مقاومت کششی نیازمند میلگرد می باشد که در اینجا نقش سیم مفتول مشخص می گردد. مفتول آرماتور در این میان نقش نگهدارنده را اجرا می کند علاوه بر آنکه نقش مهمی در استحکام سازه دارد. در این مقاله به بررسی و معرفی کامل و همچنین کاربرد سیم آرماتور بندی می‌پردازیم.

سیم سیاه چیست؟

مفتول آرماتوربندی نوعی سیم فولادی کربن است که با استفاده از حرارت های سخت صنعتی در دمای 900 درجه سانتی گراد در شرایط خلا در کوره آنیل تولید می شود به گونه ای که خصوصیات شیمیایی خود را کاملا حفظ نموده است.

سیم آرماتوربندی به دلیل اینکه از مفتول سیاه ساخته شده است به آن مفتول سیاه نیز می‌گویند. سیم نرم، مفتول آرماتوربندی و مفتول آنیل شده نام های دیگری است که برای مفتول آرماتور بندی به کار رفته است. در واقع نوعی سیم فلزی است که از فولاد نرم ساخته شده است. این نوع سیم مفتول نرم و انعطاف پذیر به دلیل مقاومت بالا در برابر آسیب های احتمالی فاقد روکش و محافظ بر دور خود می‌باشد. این محصول بنا بر جنس و ضخامتی که دارد به صورت کلاف در بازار موجود است. کاربرد سیم سیاه بسیار است و هر ضخامت آن استفاده‌ی ویژه دارد.

سیم سیاه چیست
سیم سیاه چیست

نحوه تولید مفتول آرماتور بندی

برای تولید این محصول از میلگرد کلاف به قطر 6.5 میلی متر که به اصطلاح به آن وایرود می گویند، استفاده می شود. با استفاده از عملیات کشش و انجام چند پروسه به مفتول آرماتور بندی تبدیل می‌گردد.

مراحل تولید مفتول آرماتوربندی به شرح زیر است:

  1. ابتدا مواد مصرفی اولیه به مفتول 4.5 تبدیل می‌گردد.
  2. سپس مفتول 4.5 با گذر از دستگاه کشش دوم به 2.5 تبدیل می‌شود.
  3. در مرحله بعد سیم مفتول نازک تر خواهد شد و به قطر 1.5 تغییر شکل پیدا می‌کند. در انتها به صورت کلاف بسته بندی می گردد که به عنوان مفتول آرماتور در ساختمان سازی کاربرد دارد.

نکته ای که برای تهیه این محصول قابل توجه است، انجام عملیات آنیل کردن است. به گونه ای که برای بهبود عملکرد در کشش و بازخورد بهتر در بستن آرماتور ها، آنها را چند ساعت در کوره هایی با دمای 900 درجه سانتی گراد قرار می‌دهند.

انواع مفتول سیاه

انواع مختلفی از مفتول آرماتور در بازار عرضه گردیده است. هر کدام بنا به ویژگی هایی که دارند در موارد مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. در اینجا به بررسی انواع مفتول آرماتوربندی از لحاظ جنس و ضخامت می‌پردازیم.

انواع از نظر جنس

یکی از عواملی که سبب تقسیم بندی این محصول می‌گردد تفاوت درجنس آن می باشد. به دسته تسمه ای و فابریک تقسیم بندی می گردد. هر یک از آنها مرغوبیت و کاربرد منحصر به فرد خود را دارد.

  • مفتول آرماتور فابریک : به دلیل کیفیت بالا در آلیاژ اولیه، دوام بیشتر و عمر طولانی تری دارد. هنگام ساخت این محصول قطر آن در اثر عملیات کششی و حرارتی در دستگاه مفتول کشی کاهش می‌یابد. نوع فابریک آن میلگرد 6.5 کلاف است.
  • مفتول آرماتور تسمه ای: این نوع سیم آرماتور کیفیتی پایین تر نسبت به نوع فابریک دارد. علت آن هم این است که از بازیافت ضایعات کنار ورق آهن در کارخانه ها تولید پروفیل بدست می‌آید و سپس مورد نورد و کششی قرار می گیرد. در آخر مفتول آرماتوربندی سالم و یک دست تحویل ما می‌گردد.

انواع از حیث ضخامت و سایز

مفتول آرماتور بندی در قطرهای 1.2 تا 5 میلی متر تهیه و در بازار عرضه گردیده است. سیم مفتول با ضخامت 1.5 پرکاربرد ترین آنها است.

سیم مفتول سیاه در چه مواردی کاربرد دارد؟

 

کاربرد سیم سیاه
کاربرد سیم سیاه

 

همانطور که گفته شد این ابزار در سایز های مختلفی تولید می‌شود که همین امر سبب کارایی مختلف در تمام صنایع ساخت و ساز، خوردوسازی، بازیافت و حتی کشتی سازی شده است. چند نمونه از موارد مصرفی این محصول به شرح زیر است:

  • قالب بندی: از مفتول با ضخامت ۲.۵ میلیمتر در کلاف های ۳۰ کیلوگرمی استفاده می شود.
  • نجاری: از مفتول با ضخامت 3 میلیمتر در کلاف های ۵۰ کیلوگرمی استفاده می شود.
  • مفتول گالوانیزه: از مفتول با ضخامت ۱.۲ میلیمتر در کلاف های ۱۵ کیلو گرمی استفاده می شود.
  • آرماتوربندی: از مفتول با سایز 1.5میلی متر در کلاف های 30کیلو گرمی استفاده می شود.
  • بسته بندی: برای همین امر از مفتول 3 میلی متری استفاده می شود.
  • در صنعت کشاورزی: جهت مرتبط ساختن ادوات
  • در صنعت ساخت و ساز: بهبود عملکرد سازه بتن آرمه اشاره کرد.
  • در مجسمه سازی: برای ساخت چارچوب مجسمه مورد استفاده قرار می گیرد.
  • قاب سازی و ساخت انواع قفسه ها را می توان از دیگر کاربرد مفتول آرماتور بندی برشمرد.

ویژگی سیم سیاه چیست

  1. مقاومت در برابر زنگ زدگی و طول عمر بالا که سبب ایجاد استحکام در سازه می گردد.
  2. قابل استفاده در هرگونه شرایط آب و هوایی
  3. انعطاف پذیری بالا و عدم گره خوردگی و شکستن
  4. با کمک انبرهای مخصوص به راحتی به دور انواع میلگرد ها قرار می گیرند.
  5. نرم بودن آن که سبب افزایش مقاومت کششی می گردد.
  6. مقرون به صرفه بودن

با توجه به مزیت هایی که گفته شد، به دلیل مقاومت بالا شما قادرید این محصول را به طور عمده خریداری کنید. این امر موجب می‌شود تا در مدت زمان طولانی بدون نگرانی از هرگونه خوردگی و زنگ زدگی آنها را نگهداری نمایید.

انواع گره بندی مفتول سیاه

4 نوع گره بندی برای سیم سیاه وجود دارد، که شامل :گره ساده، گره صلیبی شکل، گره پشت گردنی و گره بندی اصطکاکی است. در ادامه به اختصار به توضیح هر یک از این گره بندی ها می پردازیم.

  • نوع اول: که به آن گره بندی لغزاننده نیز می گویند. در این نوع گره بندی میلگردها به صورت ساده به هم دیگر وصل می گردند.
  • نوع دوم: گره بندی صلیبی شکل، این نوع گره بندی معمولا برای مواردی به کار می رود که ضخامت مفتول ها بسیار زیاد باشد.
  • نوع سوم: گره بندی پشت گردنی، از این نوع گره بندی در کناره ها و گوشه های سازه برای بستن میلگرد به خاموت مورد استفاده قرار می گیرد.
  • نوع چهارم: گره بندی اصطکاکی، در شبکه ها و صفحات عمودی مورد استفاده قرار می گیرد و وظیفه اصلی آن جلوگیری از لرزش است.

قیمت مفتول سیاه

به طور کلی قیمت این ابزار پرکاربرد بستگی به مواد تشکیل دهنده آن دارد. ناگفته نماند که عوامل دیگری نیز بر قیمت این محصول تاثیر گذار می باشند. تفاوت در نوع برند، میزان نرم بودن، نوع سیم مفتول آرماتوربندی از جمله مواردی است که هر کدام به نحوی در قیمت گذاری موثر می باشند. هرچه ضخامت سیم بیشتر باشد قیمت مفتول آرماتوربندی نیز افزایش می یابد. سیم مفتول 1.5 میلی متری به دلیل نرم بودن، از قیمت مناسب‌تری برخوردار است. به همین دلیل این مورد کاربرد و محبوبیت بیشتری دارد.

نکات نهایی درباره سیم مفتول سیاه

با توجه به توضیحات ارائه شده در مورد سیم مفتول آرماتوربندی متوجه شدید که به دلیل استحکام فوق العاده بالای آن، در بسیاری از کارخانه ها و همچنین اکثر صنایع مورد استفاده و بهره گیری قرار می‌گیرد. با مطالعه ویژگی ها و خصوصیات مفتول سیاه، بهترین و با کیفیت ترین محصول را برای ساخت و ساز انتخاب کنید. در این مقاله با کاربرد مفتول سیاه و اصولا تعریف آن آشنا شدیم. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامه همراه ما باشید.

مطالب مرتبط: مفتول گالوانیزه چیست و به چه روشی تولید می‌شود؟

اشتراک گذاری محتوا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *